Tegen november denkt Pieter Pot break-even te draaien. De verpakkingsvrije onlinesupermarkt ontsnapte nipt aan het faillissement, maar doet nu aan crowdfunding en herstelde medeoprichter Jouri Schoemaker als CEO.
Op terugweg
Het was kantje boord voor Pieter Pot begin dit jaar: investeerders (en leveranciers) Dominique Rommers en Jordan Koppelle namen de verpakkingsvrije supermarktformule net op tijd over vooraleer het doek viel, CEO Jouri Schoemaker verkocht zijn aandelen en er werd fors geherstructureerd.
Vandaag ziet het jonge bedrijf weer licht aan het einde van de tunnel. Al het operationele besteedt Pieter Pot nu uit, zegt Schoemaker aan De Ondernemer, waardoor het team op het hoofdkantoor enorm is geslonken. Het is zo ook “realistischer geworden om op veel kleinere volumes te draaien”, aldus de medeoprichter, die ook weer CEO is geworden. Dominique Rommers is COO.
Tegoeden kopen
Momenteel kampt de onlinesupermarkt met een “zomerdip”, maar in november hoopt Pieter Pot break-even te draaien. Dat wordt mogelijk gemaakt door een bijzondere crowdfunding: omdat de leveranciers op voorhand betaling eisen, vraagt het bedrijf klanten “tegoeden” te kopen. Als ze bijvoorbeeld voor 250 euro vooraf betalen, kunnen ze voor 275 euro bij de supermarkt bestellen. Op die manier is al 120.000 euro opgehaald, met als einddoel 150.000 à 200.000 euro.
Daarna streeft Schoemaker naar “langzame groei”. Hij ziet nog veel potentieel voor verpakkingsvrij winkelen in het kader van de Green Deal en nieuwe regelgeving, maar ook in de grote schare fans van het bedrijf. Concreet werkt Pieter Pot aan een gekoelde keten, zodat de supermarkt straks ook gekoelde producten kan verkopen, en aan het data- en tech-gedeelte.