Sinds de doorstart op 26 maart noteert Pieter Pot een recordaantal bestellingen. Daardoor kan de verpakkingsvrije onlinesupermarkt mogelijk sneller winstgevend worden.
Crowdfunding verlengd
Op één week tijd noteerde Pieter Pot 4.500 bestellingen met gemiddeld zeventien artikelen per order. Daardoor kon de websupermarkt 76.500 verpakkingen uitsparen. “Zo’n groot aantal hebben we zelfs voor onze doorstart nog nooit gehad”, zegt oprichter Jouri Schoemaker aan De Telegraaf. De verpakkingsvrije webshop moet de organisatie al opschalen om alle bestellingen op tijd te bezorgen en de voorraden weer aan te vullen.
De startup heeft ook de crowdfundingcampagne verlengd tot eind april, in de hoop zo 1,8 miljoen euro op te halen. Met dat geld wil de retailer het assortiment sneller aanvullen en innovaties doorvoeren. Het bedrijf wilde aanvankelijk tegen eind dit jaar winstgevend zijn, “maar als we in dit tempo doorgaan, lukt dat eerder. Dan zouden we dit jaar het eerste verpakkingsvrije bedrijf ter wereld zijn dat op landelijke schaal winstgevend is”, aldus Schoemaker.
Na het faillissement eind 2023 kon Pieter Pot op 26 maart een doorstart maken, met een beperkt assortiment van 150 bestsellers en verlaagd statiegeld voor de herbruikbare potten. Om op kleine schaal snel rendabel te worden, besteedt de startup het vullen, orderpicken, bezorgen en wassen van de bokalen voortaan uit aan externe partners. Ook het bezorgmodel wordt geëvalueerd om kosten te besparen.