Online supermarkt Pieter Pot blijft in de hoek zitten waar de klappen vallen. Nadat een crowdfundingactie afgelopen zomer onvoldoende bleek om de rekken weer vol te krijgen, hoopt de verpakkingsvrije supermarkt nu om zijn voortbestaan te verzekeren door een coöperatie te worden.
Voorraden problematisch
In een mail aan zijn klanten geeft Pieter Pot aan op zoek te zijn naar drie miljoen euro, waarbij klanten in schijven van 150 euro tot een derde van het aandelentotaal kunnen opkopen. In ruil zouden ze dan toegang krijgen tot productinnovaties en Q&A-sessies met oprichter Jouri Schoemaker. Die kapitaalinjectie moet Pieter Pot toestaan om alle voorraden weer helemaal aan te vullen en de plooien met de leveranciers vlak te strijken. Ook moet de nieuwe, handigere bewaarpot er nu echt gaan komen.
Pieter Pot heeft het al even lastig: in december klonk het dat het bedrijf moest herstructureren, maar februari volgde het bericht dat een faillissement nakend was. Met de hulp van leveranciers kon Pieter Pot het hoofd boven water houden, maar in juli moest het bedrijf zijn klanten vragen om massaal voor te schieten om de lege rekken weer te kunnen vullen. Dat bracht veel geld in het laatje, maar niet genoeg, zo moet Schoemaker toegeven.
In de mail haalt de CEO drie grote redenen aan voor de mislukking van de eerdere crowdfundingactie: de zomerdip in online aankopen, het feit dat sommige leveranciers vooraf betaald moesten worden, (te) zware eisen qua minimumafname en het feit dat sommige producten sneller van de rekken vlogen dan dat ze weer konden worden aangevuld.