Directe winst plus reclamewaarde
Dat blijkt uit berekeningen van het televisieprogramma De Rekenkamer van de KRO. Het maken van een tasje, bedoeld voor klanten die zonder eigen tas of krat naar de winkels zijn gekomen, kost volgens het programma 0,057 euro, terwijl de inkoopprijs voor de supermarkten gemiddeld op zes cent ligt. In de winkels loopt de prijs voor de klant uiteen van tien cent (Aldi en Lidl) tot zelfs 29 cent (C1000). In die prijs zit dan wel btw en een milieuheffing verwerkt.
Wanneer die laatste twee factoren in beschouwing worden genomen, blijft een gemiddelde winst van 13 cent per verkocht tasje over. Aangezien in Nederland jaarlijks ongeveer 360 miljoen van die tasjes worden verkocht, blijft 47 miljoen euro aan winst over.
Daarmee is het verhaal echter nog niet ten einde: klanten die met tasjes van supermarken rondlopen, maken automatisch ook reclame voor de supermarktketen. Deze vertegenwoordigt volgens de rekenmeesters van het programma De Rekenkamer nog een extra waarde van 270 miljoen euro.