Supermarktketen Plus is in 2017 opnieuw sneller gegroeid dan de markt. De omzet steeg met meer dan 5%, terwijl de volledige sector met 3,4% groeide. De nettowinst groeide zelfs met een kwart.
“Succesvol jaar”
De consumentenomzet van Plus steeg in 2017 met 5,5% van 2,264 miljard euro naar 2,388 miljard euro. Daarbij ging ook het marktaandeel licht omhoog, van 6,24 naar 6,37%. Het operationeel resultaat steeg dan weer met 13,1% naar 55,6 miljoen euro en de nettowinst steeg van 8,4 miljoen naar 10,3 miljoen euro. Plus opende in 2017 slechts twee nieuwe winkels, maar vergrootte daarnaast negentien vestigingen en zes supermarkten kregen een nieuwe locatie. Drie vestigingen werden gesloten. De totale winkeloppervlakte steeg zo met 18.266 m².
“2017 was opnieuw een succesvol jaar voor Plus. De omzetgroei overtrof ook dit jaar royaal de marktgroei en ook ons operationeel resultaat steeg fors. Plus is in 2017 weer sterker en beter geworden door verder te investeren in formuleontwikkeling, e-commerce, nieuwe ICT-systemen en een volledig gemechaniseerd distributiecentrum dat in 2020 haar deuren opent”, aldus algemeen directeur Jan Brouwer.
Het bedrijf blijft ook verder investeren in verantwoord ondernemen, waarvoor het opnieuw beloond werd. Het werd immers voor het derde jaar op rij verkozen tot de Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland. “We zijn supertrots op deze resultaten.”
De supermarktketen verwacht in 2018 verder te gaan op de huidige weg: “Plus ligt op koers met de uitvoering van haar strategie en zal deze in 2018 continueren. Dit betekent het voortdurend innoveren van de Plus-formule en het verder uitbouwen van de e-commerce en omnichannelactiviteiten.”