150.000 euro
“Plus heeft een goed en actief jaar achter de rug. In 2012 werd duidelijk dat Plus alle middelen in huis heeft om samen met de ondernemers succesvol de markt te kunnen blijven bewerken. De coöperatie kiest ervoor haar sterk verbeterde operationeel resultaat in te zetten voor de Plus-ondernemers. Bijna negentig procent wordt aan hen uitgekeerd”, zegt algemeen directeur Jan Ferwerda tegen levensmiddelenkrant.nl.
Voor 2012 bedroeg dat operationeel resultaat 45,8 miljoen euro. De consumentenomzet van Plus nam vorig jaar met 0,1 procent toe tot 1,97 miljard euro, hoewel het aantal winkels in vergelijking met 2011 met vier afnam. Eind 2012 waren er 255 Plus-winkels.
‘Briljant’ resultaat
Uit de toelichting op de omzet van Plus blijkt dat vooral de Briljant-winkels hebben bijgedragen aan de hogere omzet: in 2012 zijn 31 Plus-supermarkten omgebouwd naar Briljant. Die nieuwe winkels hadden een gemiddelde omzetgroei van 8,4 procent in het eerste jaar, ruim boven de gemiddelde groei van de niet-omgebouwde zaken.
Dat het operationeel resultaat van Plus groeide met 15,9 procent tot 45,8 miljoen euro, is vooral te danken aan efficiëntieverbeteringen en kostenbesparingen, zegt Plus. Dat blijft nodig, want Plus verwacht ook dit jaar grote druk op de prijzen en de marges in de supermarkten.