PostNL heeft een samenwerking afgesloten met INS Ecosystem, dat voedingsbedrijven rechtstreeks in contact wil brengen met de consument. Nederland wordt een testregio om blockchaintechnologie in deze sector te evalueren.
Transparant
INS Ecosystem wil via blockchaintechnologie producten rechtstreeks van de producent tot bij de klant te krijgen, zonder tussenkomst van een retailer. PostNL gaat in Nederland instaan voor de bezorging en fulfilment. “Om de direct-to-consumer interactie te revolutioneren en het de eerste optie te maken voor producenten wereldwijd, moeten we eerst zeker zijn dat de producten op de hun bestemming komen”, zegt Peter Fedchenkov, medeoprichter van INS Ecosystem. Daarvoor neemt hij PostNL onder de arm, om gebruik te maken van de ervaring die de pakjesbezorger al heeft opgedaan.
Steeds meer bedrijven beginnen te investeren in blockchaintechnologie, zoals Nestlé en Unilever. Die technologie maakt het niet alleen eenvoudiger om rechtstreeks aan de consument te verkopen, het zorgt er ook voor dat de volledige logistieke keten perfect in kaart kan worden gebracht. Carrefour lanceerde onlangs nog een kip van het eigen huismerk, waarbij het volledige productietraject dankzij de blockchain transparant is voor de klant.