Volgens retailexpert Kitty Koelemeijer is de race naar de laagste prijs bij Nederlandse supermarkten nog niet afgelopen. Door onderlinge concurrentie, maar ook door de opkomst van discounters en prijsbrekers, blijven de prijzen steeds maar dalen.
Marktaandeel vergaren
Levensmiddelen zijn in Nederland nochtans al goedkoper dan in alle andere 18 landen van de Eurozone, maar toch is de bodem nog niet bereikt: Nederlandse consumenten gaan steevast op zoek naar de beste aanbiedingen en supermarkten spelen daar gretig op in. Supermarkten halen zo al meer dan 20% van hun omzet uit aanbiedingen en bij non-food retailers ligt dat aandeel nog hoger.
Voor retailers is het ook niet eenvoudig om zomaar op te houden met het aanbieden van promoties: “De groep consumenten die van winkel switcht als gevolg van aanbiedingen is groot, nog los van de cherry pickers die aanbiedingen nalopen en overal de krenten uit de pap halen”, stelt Koelemeijer bij RTL Z.
Ondertussen blijven discounters als Lidl hun marktaandeel uitbreiden en komen ook prijsbrekers als Action en Big Bazar steeds sterker voor de dag. Die laatste gaan vaak nog onder de prijzen van de ketens die steevast uitpakken met een laagsteprijsgarantie.
Ook online is er sterke prijsdruk, want daar is het vergaren van marktaandeel nog belangrijker. “Kosten noch moeite worden gespaard om dat te bereiken zolang de investeerders aan boord blijven. Onderdeel van die groeistrategie is het aanvallen van de gevestigde orde daar waar dat het meest oplevert: producten met een hoge omzet en een hoge marge.”