Huismerken in prijs gedaald
Het consumentenprogramma Kassa doet periodiek precies dezelfde besteding bij zes grote supermarkten om er de prijzen te vergelijken. Het verschil tussen de duurste en de goedkoopste boodschappen bleek dit keer ruim zestien euro. Bij discounter Aldi kostte de tas met boodschappen voor slechts 39,76 euro het minst, Albert Heijn was het duurst met 58,09 euro.
Over het algemeen zijn de huismerken wel flink in prijs gedaald. Wederom zijn consumenten bij de Aldi het goedkoopst uit; daar daalden de prijzen met 9,6 procent. De minste korting werd genoteerd bij Albert Heijn.
Prijsdalingen, maar geen innovatie
De prijsverlaging heeft niet alleen met de crisis te maken, maar ook met de omzetdaling van de supermarkten, zegt supermarktdeskundige Paul Moers in het programma. “De concurrentie neemt ook toe. De prijzen bij Aldi zijn flink gedaald. Die supermarkt is in paniek, want Lidl doet het erg goed en voor Aldi is er maar één remedie: de prijzen verlagen.”
Over de innovatie van huismerken is hij minder te spreken: “Er gebeurt daar helemaal niks. Om de omzet omhoog te brengen moet er vernieuwing komen“, concludeert Moers.