“Business as usual” voor prijsvechters
De meeste ketens beperken zich in hun commentaar tot de mededeling dat de situatie in de gaten wordt gehouden en dat waar nodig prijzen worden aangepast. “De aangekondigde prijsverlagingen van Albert Heijn geanalyseerd. Nu aantal wijzigingen aan het doorvoeren”, twittert een Jumbo-ondernemer bijvoorbeeld.
In Het Financieele Dagblad reageert ook Harrie Westra van regionale prijsvechter Vomar nuchter: “AH heeft een veel hoger prijsniveau dan wij hebben. Wij passen onze prijzen dagelijks aan op basis van wat onze prijsmeters in de markt zien. Dat zullen wij nu ook doen.”
Ook in België, waar de prijsverlagingen eveneens doorgevoerd zijn en een weerslag hebben op een hondertal producten van het assortiment van Albert Heijn, is de prijzenslag van AH geen reden tot koerswijzigingen: Colruyt past indien nodig zoals steeds zijn prijzen aan zodat het de laagste prijs kan garanderen, terwijl Delhaize maar ook discounters Aldi en Lidl de kracht van hun huismerken als goedkoop alternatief benadrukken.
“Gratis reclame voor Lidl”
Onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK vraagt zich in de krant af of Albert Heijn wel slim bezig is. “Dit is mooie gratis reclame voor Lidl“, zegt hij. Deskundigen noemen het vooral vreemd dat AH de slag aan gaat met Lidl door het verlagen van de prijzen van A-merken, terwijl Lidl in Nederland amper A-merken verkoopt. Het succes van de keten de laatste jaren is vooral te danken aan de sterke verbetering van de versafdelingen en goede non-food.