Omzet en winst staan onder druk bij consumentengigant Procter & Gamble: forse prijsverhogingen kunnen de dalende volumes niet volledig compenseren. Toch verhoogt de multinational de vooruitzichten.
“Consumenten blijven de was doen”
In het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar – oktober tot en met december 2022 – verhoogde Procter & Gamble de prijzen van merkproducten als Ariel, Pampers en Gillette met gemiddeld 10%. De volumes vielen echter terug met 6%: enerzijds het gevolg van een dalende consumentenvraag, anderzijds van het terugschroeven van de activiteiten in Rusland en slabakkende verkopen in China, waar aanhoudende lockdowns de business geen goed deden. Daardoor bedroeg de totale omzetgroei nog 5%.
De merkfabrikant zal in de loop van dit jaar de prijzen verder blijven verhogen. Uiteindelijk reageren consumenten nog beter dan verwacht op die verhogingen, zeker in categorieën als vrouwelijke hygiëne of schoonmaakproducten: “Consumenten stoppen niet met het wassen van hun handen of het doen van de was”, verklaarde Andre Schulten in een toelichting aan CNBC. Procter & Gamble rekent nu op een omzetgroei van 4 tot 5% voor het volledige boekjaar, iets beter dus dan de eerder voorspelde 3 tot 5%. De Chinese markt zal uiteindelijk opveren, maar de druk op de brutomarges blijft wel aanhouden, waarschuwt het bedrijf.