Benelux-marktleider zoekt groei
Marktleider Van Geloven stond sinds oktober vorig jaar in de etalage. Als mogelijke kopers werden eerder NPM en Egeria genoemd, investeringsmaatschappijen achter de concurrerende snackmerken Van Dobben en Beckers, maar uiteindelijk werd het dus TowerBrook Capital.
“We hebben de afgelopen jaren ontzettend hard gewerkt aan de positie van onze thuismarkten in de Benelux en zijn nu klaar om in de nabije toekomst ook daarbuiten te expanderen”, zegt CEO Peter Doodeman. “We hebben als doel om de business significant verder te laten groeien met een focus op nieuwe producten en internationale expansie. Hierbij streven we ernaar om onze positie te verstevigen in de dynamische Europese markt.”
Met een kapitaalkrachtige partner als TowerBrook moet zoiets lukken: de nieuwe eigenaar heeft een portfoliowaarde van meer dan acht miljard dollar. Welk bedrag de Brits-Amerikaanse investeringsmaatschappij op tafel legt, is niet bekendgemaakt.
Gestart met soep in blik
De roots van de Nederlandse snackproducent liggen in Tilburg, waar oprichter Ad van Geloven in 1960 startte met soep in blik. Kort daarna rolden de eerste kroketten van de band en vanaf de jaren 1990 groeide Van Geloven via overnames: de satés van Hebro in 1992, de Nasi- en Bamisnacks van Welten in 1993 en de frikandellen van Van Lieshout in 2002.
In 2006 volgde dan de grote sprong voorwaarts toen de groep het “grootste en meest geliefde snackmerk in de Benelux” wist in te lijven: Mora, tot dan eigendom van voedingsconcern Unilever. Twee jaar later volgde nog de lancering van het merk ‘De Bourgondiër’, gespecialiseerd in ambachtelijke vleeskroketten en bitterballen.
Behalve de eigen A-merken produceert het bedrijf ook voor de huismerken van retailers en voor klanten in de foodservice. In 2014 klokte de omzet af op 195,4 miljoen euro.