‘Doorbraak online goed nieuws voor AH’
Analist Patrick Roquas stelt dat boodschappen doen op internet in Nederland nu op het punt van doorbreken staat. “De winst die Albert Heijn daar gaat behalen, zal ten koste gaan van de andere spelers”, zegt hij in De Telegraaf. De investeringen van de afgelopen jaren in de ontwikkeling van een goedlopende websupermarkt gaan AH volgens Roquas een nieuwe groeispurt bezorgen.
Geen enkele concurrent is in een positie om een soortgelijke ontwikkeling door te maken. “Albert Heijn gaat heel erg snel een netwerk van afhaalpunten openen en er vol op inzetten”, stelt hij. Daarmee groeit de macht van AH verder, terwijl dit bedrijf online nu al een marktaandeel heeft van meer dan vijftig procent.
“Alle andere partijen lopen heel nadrukkelijk achter. Sommige supers bieden al iets aan op internet, maar het is niet volwaardig. Kostenefficiënt is het zelden. Daarnaast stelt internet AH in staat sneller te expanderen in bijvoorbeeld België”, denkt Roquas.