Ahold moet uiterst diplomatiek opereren
“Nu of nooit”: dat is de strekking van het rapport van de financieel analisten van Rabobank over de fusiebesprekingen die Ahold en Delhaize op dit moment met elkaar voeren. “Inderdaad waren beiden in 2006 dicht bij een fusie en zijn hierover al meer geruchten gehoord, maar deze keer is het momentum voor een deal en de steun van alle belanghebbenden aanzienlijk beter dan in 2006”, aldus het rapport van Rabobank dat heel toepasselijk ‘Romance tussen de schappen’ heet.
De grootste uitdaging voor de onderhandelaars is overeenstemming te bereiken over een juiste waardering van zowel Ahold als Delhaize, om vervolgens een goede prijs te bepalen waarmee alle aandeelhouders tevreden zijn. Ahold zal uiterst diplomatiek moeten opereren, want elke suggestie van een vijandelijke overname zal de prijs alleen maar opdrijven terwijl de kansen op succes – die afhankelijk zijn van de medewerking van alle managementteams om bijvoorbeeld assortimenten en IT-systemen succesvol te integreren – dan minimaal zullen zijn.
Volgens de bank is het initiatief tot de fusiegesprekken uitgegaan van Ahold, dat zich goed heeft voorbereid en met een gedetailleerd plan op Delhaize is afgestapt. Dit plan zal – zo stellen de analisten – zeker rekening houden met zaken die gevoelig liggen: zo adviseert Rabo een transactie op basis van een uitruil van aandelen in de nieuwe onderneming. Dat past beter bij een overeenkomst op basis van gelijkwaardigheid, in plaats van een overname van Delhaize door Ahold.
Bovendien, zo stellen de analisten, voorkomt dit hoge kosten voor goodwill en hoeft Ahold zich hiervoor niet in de schulden te steken. “Mogelijk kan het aanbod aan de aandeelhouders van Delhaize nog wat zoeter worden, door een combinatie van aandelen en cash”, aldus het rapport.
‘Het momentum is nu veel beter dan in 2006’
De kans dat Ahold en Delhaize samen zullen gaan, schat de bank in op minimaal 70 procent. Er staan nu andere managers aan het roer: twee Nederlanders die elkaar goed kennen en die eerder hebben samengewerkt. Bovendien is er volgens de bank op dit moment een grotere strategische noodzaak om een sprong voorwaarts te maken, dan het geval was in 2006.
Toen verkeerde Ahold nog in een fase van herstel na de boekhoudschandalen van 2003 en werd het, zoals Rabo het omschrijft, meer door een financieel technicus geleid (Anders Moberg, ex-IKEA) dan door een echte retailer. Bij Delhaize waren volgens de Rabobank in 2006 gevoeligheden vanuit de familie-holding belangrijker, waardoor toenmalig CEO Pierre Olivier Beckers veel minder open stond voor resolute maatregelen.
“Vandaag worden beide bedrijven aangestuurd door ervaren retailers die zich er volledig van bewust zijn van wat er nodig is om de business op een hoger niveau te tillen en terug te keren naar een situatie van structurele groei van volume en marge”, schrijven de analisten. “De portfolio’s van beide bedrijven passen nu veel beter bij elkaar. Het rationele besef van de voordelen van deze deal is zo sterk, dat het eventuele culturele en politieke zaken kan overwinnen en dat het mogelijke meningsverschillen over de waardebepaling kan overbruggen.”
Sneller herstel van Delhaize via Ahold
Voor Ahold is Delhaize veel interessanter dan andere bedrijven die bij de Zaandammers in beeld kwamen: “Doelen waren ofwel ondermaats presterende bedrijven als A&P, retailers die aan het einde van hun levenscyclus zijn zoals Hema, of retailers als Harris Teeter en Pick & Pay die veel te duur waren”, stellen de analisten. “Delhaize biedt voor Ahold veruit het meeste groeipotentieel.” Verder bieden Aholds ervaring in online en gemaksretail ook weer kansen voor Delhaize.
Ahold is volgens de Rabobank de ideale partner om Delhaize in België sneller te laten herstellen, met name door samen betere inkoopcondities te genereren. Deze begroot de bank op 550 miljoen euro, die de combinatie Ahold-Delhaize vervolgens zou moeten investeren in verbetering van de prijsperceptie van beide formules. Voorzichtigjes stelt Rabobank een herstel van de bruto winstmarge naar een niveau van 2 tot 3 procent in het verschiet. In 2010 lag die marge voor Delhaize nog op 5 procent.
Wat verder aan het herstel in België zou moeten bijdragen, is rust op het arbeidsfront. Delhaize heeft een recent accoord gesloten met de vakbonden en de bank verwacht niet dat er allerlei nieuwe maatregelen zitten aan te komen die de vakbonden weer op de kast kunnen jagen. Verder stelt het rapport dat Ahold de expansieplannen van Albert Heijn in België zal aanpassen, om Delhaize zo veel mogelijk te ontzien.
‘Online behoort Ahold wereldwijd tot de top 3’
De combinatie Ahold-Delhaize kan over 2015 een omzet van 61 miljard euro realiseren, een brutowinst van 2,3 miljard euro en een nettowinst van 1,3 miljard euro. Daarbij is de VS goed voor 65 procent van de omzet en 64 procent van de brutowinst. Dit zou de combinatie een dominante supermarktretailer maken zowel in de VS als in de Benelux. In Zuidoost-Europa heeft de combinatie leidende posities in Griekenland, Tsjechië, Roemenië en Servië: deze regio zal 8 procent van de omzet en 7 procent van de brutowinst vertegenwoordigen.
Online zal Ahold de toon zetten in de nieuwe combinatie. “We beschouwen Ahold als een internationale top 3-speler in de online levensmiddelenverkoop, zowel wat betreft de omvang van de omzet (0,9 miljard euro) als wat betreft de online vermogens”, stellen de Rabo-analisten. Met zoveel online en offline synergie, zal de druk op de onderhandelaars om er samen uit te komen groot zijn.