Het was een bewogen jaarhelft voor Just Eat Takeaway: de maaltijdkoerier kreeg in het voorbije halfjaar 61% meer bestellingen, ging samen met het Amerikaanse Grubhub en boekte toch recordverliezen.
Verlies bereikt hoogtepunt
Just Eat Takeaway kreeg in het voorbije halfjaar 61% meer bestellingen binnen en was zo goed voor een bruto-omzet van 14,1 miljard euro. Sinds 15 juni maakt ook de Amerikaanse sectorgenoot Grubhub officieel deel uit van de oorspronkelijk Nederlandse groep, wat een gezamenlijke groei van 51% meer orders oplevert.
Samen vormen beide bedrijven “een van de grootste online voedselbezorgers ter wereld”, verklaart CEO Jitse Groen trots. Al neemt dat niet weg dat de EBITDA-verliezen bij de bezorgdienst een hoogtepunt hebben bereikt. In de Verenigde Staten en Canada hebben de maaltijdkoeriers omwille van de coronacrisis hun commissies moeten beperken, terwijl ook de grote investeringen voor rode cijfers zorgden.
Groen verwacht dat de winstcijfers vanaf nu zullen verbeteren, al zal de winstmarge dit jaar nog wel negatief blijven. Het bedrijf gaat ook uit van een jaaromzet (de waarde van alle orders) tussen de 28 en 30 miljard euro. Om dat te bereiken, wil het weer meer aandacht besteden aan “oude markten” die tot nu toe wat stiefmoederlijk werden behandeld. Just Eat heeft bijvoorbeeld marktaandeel teruggewonnen in het Verenigd Koninkrijk, dankzij een ordergroei van liefst 733% in de eerste helft van 2021.