Supermarktketen Jumbo heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan zeven miljard euro. Die omzet ging er niet enkel dankzij nieuwe winkels op vooruit, want de vergelijkbare omzetgroei bij bestaande winkels steeg ook met 4,2%.
19% marktaandeel
De consumentenomzet steeg met 5% naar 7,010 miljard euro, wat goed was voor een marktaandeel van ruim 19%. Het aantal vestigingen van Jumbo steeg vorig jaar licht naar 585 winkels, maar het grootste deel van de groei kan worden toegeschreven aan reeds bestaande supermarkten. Jumbo opende in 2017 drie vestigingen van het stadsconcept Jumbo City en wil er daar dit jaar minstens nog eens tien bijdoen. In 2018 zullen naar verwachting ook drie nieuwe vestigingen van Jumbo Foodmarkt openen, in Utrecht, Leidschendam en Tilburg. Zestig supermarkten worden dan weer vernieuwd.
Op logistiek vlak moeten in het eerste kwartaal de werken starten voor de eerste fase van het nieuwe distributiecentrum in Nieuwegein, dat 200.000 m² groot zal worden. Het eerste deel, goed voor 45.000 m², moet in het voorjaar van 2020 gereed zijn.
Ook groei bij La Place
Ook bij La Place zijn de cijfers voor 2017 bijzonder positief: daar steeg de omzet met 34,1% naar 123,3 miljoen euro, terwijl de vergelijkbare omzet er met 5,2% op vooruit ging. Het aantal vestigingen van de restaurantketen groeide van 59 naar 92, waaronder inmiddels elf locaties buiten Nederland. Ook dit jaar wil Jumbo minstens dertig nieuwe vestigingen van La Place openen.