Zuivelcoöperatie Milcobel kondigt een herstructurering aan na een bijzonder moeilijk jaar dat met rode cijfers eindigde. Daarbij kunnen tot 130 jobs verdwijnen.
Efficiënter werken
Milcobel sloot 2023 af met een nettoverlies van 11,6 miljoen euro op een omzet die met 3,7% daalde naar 1,315 miljard. Om weer aan te knopen met winst wil het bedrijf de zuivelafdelingen Premium Ingredients en Consumer Products integreren. Een vlakkere structuur moet leiden tot een efficiëntere samenwerking. Ook wil het bedrijf de melkpoederproductie in Kallo terugschroeven.
Bij deze reorganisatie zouden tot 130 banen verloren gaan: zowel bedienden en kaderleden als arbeiders uit de poederproductieafdeling in Kallo. Milcobel start zo snel mogelijk een consultatie- en informatieronde op met de sociale partners. Het bedrijf drukt de kosten ook met bijkomende maatregelen, zoals het niet uitbetalen van managementbonussen voor 2023, het beperken van nieuwe vacatures en het terugbrengen van het aantal externe consultants.
Blijven investeren
Anderzijds wil Milcobel ook blijven investeren in België. Zo zouden de kaasraspactiviteiten van de Kaasbrik in Halen kunnen worden uitgebreid. Ook zet het bedrijf verder in op de samenwerking met Arla Foods Ingredients, dat wei van de mozzarellafabriek in Langemark gebruikt voor farmaceutische toepassingen en baby- en sportvoeding.
Begin dit jaar al had Milcobel gewaarschuwd voor een zeer uitdagend jaar 2024 na een moeilijk 2023. De coöperatie nam afscheid van CEO Nils van Dam en vertrouwde de dagelijkse leiding toe aan een team van directieleden tijdens de zoektocht naar een geschikte opvolger.