FrieslandCampina is niet trots op het afgelopen jaar: de zuivelproducent leed stevig verlies en zag de omzet teruglopen. Het Nederlandse bedrijf voert een reorganisatie door.
Minder melk
In december kondigde FrieslandCampina al aan 1.800 banen te schrappen, waarvan er een tachtigtal in België verloren gaan. Nu wordt duidelijk waarom: de melkproducent leed in 2023 een nettoverlies van 149 miljoen euro, tegenover nog 292 miljoen euro winst in 2022. Een deel van het verlies komt van de reorganisatiekosten, maar ook de vraag daalde.
De netto-omzet zakte met 7,1% naar 13,1 miljard euro. Het verkochte volume daalde doordat consumenten minder vaak en minder grote hoeveelheden van de melk kochten. Zowat de helft van de omzetdaling komt echter van negatieve wisselkoerseffecten in Pakistan en Nigeria. FrieslandCampina is in Pakistan marktleider, maar door politieke onrust en zware overstromingen devalueerde de munt er.
Toch blijft het bedrijf inzetten op de groeilanden, zegt CEO Jan Derck van Karnebeek aan het FD. Vooral in die landen stijgt de vraag immers, terwijl in Europa zowel de consumptie als de productie onder druk staan. FrieslandCampina erkent dat er wellicht minder melkboeren zullen overblijven door het stikstofbeleid in de Benelux, maar hoeveel is “lastig te voorspellen”.