Met Eten.com lanceren restaurants een nieuwe coöperatie waarmee ze maaltijden aan huis gaan leveren. Zo willen ze meer greep hebben op de kosten en de voorwaarden dan bij concurrenten als Thuisbezorgd.
“Regie in handen krijgen”
Eten.com is een initiatief van Horeca in Actie, dat een duizendtal horecaondernemers samenbrengt die vorig jaar ontevreden waren over de tariefverhoging bij Thuisbezorgd. De commissie werd toen van 12 naar 13% verhoogd. Als reactie komen ze nu met een eigen platform, waar de commissie slechts 6% is. “Met Eten.com hopen we de regie weer in handen te krijgen”, zegt initiatiefnemer Sleman Mirza aan RTL Z. De voorwaarden bij Eten.com kunnen ook enkel veranderd worden als het volledige bestuur daar unaniem mee akkoord gaat.
Momenteel hebben al meer dan 1.200 restaurants zich voor het platform aangemeld en Mirza geloofft dat Eten.com Thuisbezorgd, dat voor 7.500 restaurants bezorgt, snel het vuur aan de schenen zal kunnen leggen. Om het platform zo breed mogelijk te maken, is Eten.com beschikbaar in het Nederlands, Engels, Arabisch, Chinees en Turks. “We willen alle restaurants in Nederland aanspreken”, zegt Mirza. “Hiermee willen we duidelijk maken dat het platform van ons allemaal is.”
Ook naar de consument stelt Eten.com zich anders op: zo kunnen gebruikers zelf kiezen of ze een vrijwillige donatie willen doen aan een kind in de derde wereld. “Je bestelt dan niet alleen eten voor jezelf, maar ook voor een arm kind aan de andere kant van de wereld.”
Geen zorgen bij Thuisbezorgd
Voorlopig is Eten.com nog niet beschikbaar voor de consument, dat zal pas zo zijn in aanloop naar het WK voetbal in juni. Dan wordt er ook een grootse marketingcampagne op poten gezet. De bezorging zou door de restaurants zelf gedaan moeten worden, maar Eten.com bekijkt al of daar andere oplossingen voor mogelijk zijn. “We voeren op dit moment gesprekken met partijen die dat kunnen”, zegt Mirza. “Dus het zou zo maar kunnen dat wij die service vanaf dag één kunnen leveren.”
Thuisbezorgd maakt zich momenteel alvast weinig zorgen over de nieuwe concurrentie. “Thuisbezorgd is zelf ook klein begonnen. Er wordt nog altijd gedaan alsof we nog steeds met drie man in een zolderkamertje zitten, maar er werken inmiddels honderden mensen. Wij leveren de efficiëntste en goedkoopste service. Het is allemaal niet zo makkelijk als het lijkt. We wensen ze veel succes”, zegt woordvoerder Joris Wilton.