65 toonaangevende voedingsproducenten en foodretailers hebben een Europese gedragscode ondertekend die de voedselketen duurzamer moet maken. Samenwerking tussen actoren met uiteenlopende belangen blijft de grote uitdaging.
Duurzame keuzes vergemakkelijken
Maandag lanceerde de Europese Commissie haar gedragscode voor een verantwoordelijke voedingsproductie en -marketing. De code is een onderdeel van de Europese Green Deal en de ‘Farm to Fork’-strategie die moet leiden tot een klimaatneutrale voedselketen tegen 2050. Bij de lancering werd de code ondertekend door 65 producenten, foodretailers en sectororganisaties. Onder hen grote namen als AB InBev, Ahold Delhaize, Carrefour, Colruyt Group, Danone, Mondelez, Nestlé, PepsiCo, Tesco en Unilever. Zij roepen hun sectorgenoten op om mee aan te sluiten.
De ondertekenaars gaan engagementen aan op het vlak van duurzaamheid, gezondheid en sociale omstandigheden. De bedoeling is om duurzame en gezonde voedingskeuzes toegankelijker te maken voor iedereen. Dat houdt onder meer de promotie in van de consumptie van groenten, fruit en peulvruchten, aandacht voor dierenwelzijn, de verbetering van de nutritionele samenstelling van producten en het transparant informeren van consumenten. Ook voedselverlies en voedselverspilling worden aangepakt.
Uiteenlopende belangen
De nadruk ligt op samenwerkingen doorheen de hele voedselketen. Dat is geen evidentie, want de belangen lopen vaak uiteen. Tijdens een lanceringsevent op maandag bleek al onder andere dat duurzaamheid geen zwart-wit begrip is, dat de landbouwsector vragen heeft bij bepaalde verwachtingen – zoals het sterk terugdringen van pesticides – en dat de sector verdeeld is over de rol van de Nutri-Score voor het informeren van consumenten, zo meldt Foodnavigator.
Maar over de urgentie van deze problematiek bestaat geen twijfel. “We moeten ons voedselsysteem duurzaam maken en we moeten het snel doen”, zegt vicevoorzitter van de Europese Commissie Frans Timmermans. “Om de milieu-, gezondheids- en sociale uitdagingen in ons voedselsysteem aan te pakken, is samenwerking in de hele voedselketen nodig.”
Ahold Delhaize topman Frans Muller noemt de gedragscode een mijlpaal: “We kunnen hier niet anders dan ambitieus zijn. Ik ben er vast van overtuigd dat we alle actoren in de waardeketen nodig hebben om de transformatie van het voedselsysteem effectief te laten zijn. Wij omarmen het initiatief van de Code en moedigen andere bedrijven in de Europese voedselvoorzieningsketen aan zich aan te sluiten, om zo een wereldwijde verandering op gang te brengen.”