Huismerken en discounters winnen in tijden van hoge inflatie, maar dat betekent niet dat prijs de enige drijfveer is voor aankopen, ziet GfK: op termijn blijft duurzaamheid een belangrijk thema voor merken en retailers.
Tijdelijke dip
De combinatie van exploderende energieprijzen en stijgende voedingsprijzen creëert vandaag een bijzondere situatie, zegt directeur Davy Van Raemdonck van onderzoeksbureau GfK. “Dit hebben we de afgelopen twintig jaar niet gezien. De factuur voor gas en elektriciteit wordt nu groter dan het totale FMCG-budget van gemiddeld 5700 euro op jaarbasis. Ongeveer 40% van de consumenten is bezorgd om hun financiële situatie: zij worden gedwongen om keuzes te maken en vertonen uitstelgedrag. Ze gaan meer prijzen vergelijken, producten in promotie kopen, switchen naar goedkopere producten en retailers…”
De gezinsuitgaven managen staat op één in de agenda van de consument. Toch blijft ook duurzaamheid een belangrijk aandachtspunt: klimaatverandering staat nog altijd op drie in de prioriteiten. “We zien een tijdelijke dip: het gezinsbudget is nu de voornaamste zorg, maar we verwachten in de toekomst weer een groeiend enthousiasme rond klimaat en duurzaamheid. Dit thema blijft belangrijk voor bedrijven.”
Volumes onder druk
Opmerkelijk: uit de analyses van GfK blijkt een groot verschil in verwachtingen tussen consumenten en bedrijven. “Prijsperceptie voor duurzame producten wordt door de industrie overschat. Je hoeft daar dus niet in door te slaan, het is niet nodig om met promo’s te gaan goochelen. Uiteraard is de prijs belangrijk, maar niet zo belangrijk als retailers en fabrikanten wel denken.” Een deel van de consumenten is bovendien behoorlijk crisisresistent.
Welk shoppergedrag ziet GfK in FMCG? “De bezoekfrequentie zit nog steeds onder de pre-Covidniveaus en de gemiddelde waarde van het winkelmandje is nog steeds wat hoger. Maar de hogere besteding per shopper wordt nu gedreven door inflatie en niet meer door stijgende volumes: die staan onder druk.”
Merk versus huismerk
Meer details over wijzigend shoppergedrag in crisistijden, met onder meer de impact op verschillende doelgroepen en de verschuivende verhoudingen tussen A-merken en huismerken – die de retailers vandaag sterker dan ooit in de verf zetten – geeft Davy Van Raemdonck op 20 oktober, op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co, dat plaatsvindt in Antwerpen.
Ook op de mooie affiche die dag: inspirerende cases van Aldi, Pauwels Sauzen, Pietercil Delby’s en StepUp. Bovendien presenteert Luc Desmedt van LD&Co de resultaten van een exclusief onderzoek naar de strategische samenwerking tussen leveranciers en retailers in tijden van inflatie en prijsconflicten. Een bijzonder actueel thema… Reserveer nog gauw uw ticket!