Dankzij robotisering in de distributiecentra boekt onlinesupermarkt Picnic voor het eerst brutowinst in Nederland. Medeoprichter Michiel Muller spreekt van “een mijlpaal”.
Naar 100% robotisering
Voor het eerst sinds de oprichting in 2015 is de Nederlandse websupermarkt Picnic winstgevend op zijn thuismarkt: “een belangrijke mijlpaal voor ons”, zegt topman Michiel Muller aan Distrifood. Het gaat voor alle duidelijkheid om een positieve EBITDA, dus de operationele kasstroom of brutowinst voor de aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen.
De zwarte cijfers zijn te danken aan de investeringen van het bedrijf in robotisering: daardoor verloopt het verwerken van de orders dubbel zo efficiënt. Tot nu toe is ongeveer 30% van het volume van Picnic gerobotiseerd: dat moet over tien jaar 100% worden. Dat betekent echter niet dat de winst lineair zal stijgen. Ook nettowinst zit er voorlopig niet in, omdat het bedrijf volop blijft investeren in expansie.
Sterke onderliggende trend
Wel denkt Muller dat Picnic in een ideale positie zit om te profiteren van het groeiende marktaandeel van e-commerce in voeding: dat zal tegen 2030 in Nederland en Duitsland stijgen van 8 naar ongeveer 15%. “De onderliggende trend van online boodschappen doen is supersterk; daar hoeven wij niet zo heel veel voor te doen. En als je nu al iets hebt staan wat draait en zoemt, dan heb je straks een heel goede positie. Dat is natuurlijk waar we op mikken.”
Nieuwe concurrenten verwacht de topman niet meteen, omdat de noodzakelijke investeringen zo hoog zijn. In de meeste landen gaat het om een race tussen twee of drie spelers, met bijvoorbeeld Albert Heijn en Jumbo in Nederland, Rewe in Duitsland, of E.Leclerc in Frankrijk.