Nadat bekend raakte dat Nestlé de leveringen aan Albert Heijn heeft stopgezet wegens onenigheid over prijsverhogingen, spreken beide bedrijven elkaar openlijk tegen in de media. Dat is erg uitzonderlijk.
“Verantwoorde prijsverhoging”
Nestlé levert tijdelijk geen producten van KitKat, Nescafé, Maggi en Starbucks aan Albert Heijn. Beide handelspartners zijn verwikkeld in prijsdiscussies. De merkfabrikant ziet zich genoodzaakt de prijzen te verhogen om de stijgende kosten voor grondstoffen, transport en energie op te vangen, maar de retailer meent dat de gevraagde verhoging te ver gaat. “Nestlé wil de prijzen met meer dan 20% verhogen. Dat aanvaarden wij niet”, verklaarde AH-woordvoerder Ann Maes dinsdag aan De Tijd.
Dat blijkt tegen het zere been van de multinational, die erg geprikkeld reageert. “De verhoging van 20 procent die Albert Heijn in de media heeft gebracht is verre van correct”, zegt Nestlé-woordvoerder Anya Pieroen aan Distrifood. “Wij betreuren het dat dit in de media is gekomen, omdat wij uit respect niet willen communiceren over onderhandelingen met retailers.” Nestlé beoogt volgens haar een verantwoorde prijsverhoging, die rekening houdt met de belangen van consumenten en iedereen in de waardeketen: boeren, leveranciers en medewerkers.
Intussen bezorgde Nestlé ons een persbericht met dezelfde bewoordingen. Dat een fabrikant en een retailer in de media reageren op een lopend handelsconflict, is hoogst uitzonderlijk. Doorgaans onthouden betrokkenen zich van elke commentaar, om de onderhandelingen alle kansen op slagen te bieden. Uiteindelijk moeten de handelspartners tot een akkoord komen, en hoe sneller hoe beter: de huidige blokkering kost omzet aan beide partijen.