Tesco: non-food daalt, food groeit miniem
Om met de marktleider te beginnen: Tesco’s omzet in de 26 weken tot 24 augustus 2013 steeg in het Verenigd Koninkrijk met 1,7 procent. Op identieke basis daalde de omzet echter met 0,5 procent. Tesco wijt deze daling aan afkalvende omzet in de non-foodcategorieën. Daar zegt Tesco dat het werkt aan “… een overgang naar meer margerijke en snelgroeiende categorieën.”
Zoals Tesco in de vernieuwde hypermarkt in Watford al demonstreert, gaat het hier om het saneren van consumentenelektronica en meer aandacht voor kleding, decoratieve en huishoudelijke ranges voor huis en keuken, en voor cadeau-artikelen. Non-food ranges hebben volgens Tesco immers veel minder te lijden van online.
Tesco wijst er ook op dat de identieke groei in food positief was. Daar groeide de omzet inderdaad met een magere één procent, als gevolg van vernieuwingen in de huismerkranges, waarbij volgens de marktleider vooral het topsegment Tesco Finest goed presteert.
Sainsbury’s: groei door gemak
Sainsbury’s deed het in het tweede kwartaal en het halve jaar tot 28 september 2013 beduidend beter dan Tesco. De totale omzet groeide in het halve jaar met 4%, en op identieke basis kwam de groei uit op 1,4%. Een stuk beter dan Tesco, maar toch nog ver van de identieke groei van 6,9 procent van Waitrose.
In Groot-Brittannië presteren de retailers aan de uitersten van het positioneringsspectrum het beste, want naast de zeer goede resultaten van het hoog gepositioneerde Waitrose, verblufte onlangs discounter Aldi UK vriend en vijand met – in heel 2012 – een ruim veertig(!) procent hogere omzet en een winst voor belasting die 125 procent hoger lag. Op identiek niveau zal de omzet ook flink zijn gestegen bij Aldi, dat zijn Britse klantenkring behoorlijk heeft vergroot.
Sainsbury’s wijst er ook op dat 0,3 procentpunt van de identieke omzetgroei is gerealiseerd door het verbeteren en verbouwen van winkels. In het eerste semester heeft de keten acht supermarkten verbouwd en twee uitgebreid. Ook verbouwde Sainsbury’s 22 gemakswinkels en gingen er twee gemakswinkels dicht. Daarnaast hebben zes nieuwe supermarkten en vijftig nieuwe gemakswinkels bijgedragen aan de totale omzetgroei van Sainsbury’s.
Groeisegmenten: online en gemakswinkels
Ook Tesco is in de eerste jaarhelft actief geweest in het verbeteren van winkels. “Tot nu toe hebben we ruim dertig procent van onze grote supermarkten verbeterd en dat resulteert in omzetgroei van drie tot vijf procent”, aldus Tesco in een verklaring van de cijfers. Net zoals in de superstores kiest Tesco ook in de Extra hypermarkten voor een ‘food first’-benadering, die het toont in de drie pilootwinkels in Watford, Purley en Coventry.
Online en gemakswinkels zijn de groeisegmenten voor Britse retailers: ook Sainsbury’s stelde dat in het tweede kwartaal de online omzet met 15 procent toenam. De gemakswinkels van Sainsbury’s groeiden zelfs met twintig procent, waarbij met name het mooie zomerweer positief was voor de verkoop.
Tesco bouwt online supply chain uit
Tesco schrijft aanzienlijke bedragen af op haar vastgoedportfolio en zet de rem op nieuwe winkels. Van de winkels die het wél opent, bestaat zo’n 30 procent uit gemakswinkels. In de eerste jaarhelft opende de keten 54 Tesco Express-winkels en 16 gemakswinkels van haar dochterbedrijf ‘One Stop’. Deze gemaksretailer die Tesco in 2003 overnam, is verder niet geïntegreerd en opereert onafhankelijk van Tesco.
Bij Tesco groeide de online omzet in levensmiddelen met zo’n dertien procent. Op tweehonderd locaties kunnen klanten hun online bestellingen nu ook ophalen. Tesco’s online toevoerketen bestaat nu uit vijf distributiecentra die de online bestellingen afwikkelen. Om verdere groei te faciliteren, zal Tesco later deze maand een zesde centrum openen, waar het niveau van automatisering – en daarmee de capaciteit – weer verder is opgevoerd.