Consumenten bezuinigen op hun aankopen en stappen over op goedkopere huismerken, ziet de Britse supermarktketen Sainsbury’s. De retailer gaat honderden miljoenen investeren in prijsverlagingen.
Budget onder druk
Shoppers letten nu op “elke penny en elk pond”, zegt Simon Roberts, de CEO van Sainsbury’s. Hij verwacht dat de druk op het huishoudbudget de rest van het jaar enkel nog intenser zal worden. “We begrijpen echt hoe moeilijk het momenteel is voor miljoenen huishoudens en daarom investeren we 500 miljoen pond (584 miljoen euro) en doen we er alles aan om onze prijzen laag te houden, vooral op de producten die klanten het vaakst kopen.”
Sainsbury’s zag de omzet in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar dalen met 4%. De supermarkten van de groep hielden behoorlijk stand, met een daling van slechts 2,4% vergeleken met een sterk kwartaal in 2021, toen er nog beperkende coronamaatregelen golden. Bij de non-foodketens Argos en Habitat echter is de schade groter: de verkoop van kledij daalde met 10%, die van algemene goederen met 11%.