Barry Callebaut verkocht het afgelopen halfjaar 2,9% minder chocolade. Het zat de grootste chocoladeproducent ter wereld niet mee: vorige zomer legde een salmonellabesmetting de fabriek in Wieze plat. Een nieuwe CEO moet het schip rechttrekken.
Minder chocolade
Door de salmonella-uitbraak in de Belgische fabriek in Wieze daalde het volume in het eerste kwartaal zelfs met 5,1%. Ook zonder “het aanloopeffect van Wieze” werd echter minder chocolade verkocht: -1,8%, “in lijn met de onderliggende wereldwijde markt voor chocoladeproducten”. Door de inflatie was er een zwakker dan verwachte vraag, vertelt CFO Ben De Schryver. In het tweede kwartaal herstelde het volume zich geleidelijk.
De omzet klokte zo af op 4,2 miljard Zwitserse frank (haast evenveel in euro), goed voor 7,9% groei in lokale valuta. Barry Callebaut is vooral blij met de sterke winststijging: de nettowinst klom met 10,4% naar 234,3 miljoen Zwitserse frank. De Schryver prijst het “aanhoudende kostenleiderschap” en de goede productmix van de groep.
Meer winst dan groei
Voor het volledige boekjaar rekent de chocoladefabrikant nu op een vlakke tot bescheiden volumegroei met een sterke operationele winstgevendheid (EBIT). Ook in de komende drie jaar denkt de leverancier aan chocolademerken het vooral van de winst te moeten hebben, want de volume zal gemiddeld minder dan 5% stijgen.
Per direct heeft Barry Callebaut Group ook een nieuwe CEO. De Duitser Peter Feld volgt Peter Boone op, die om persoonlijke redenen met onmiddellijke ingang terugtreedt. Feld heeft meer dan dertigjaar ervaring bij wereldwijde bedrijven in consumptiegoederen en -diensten, waaronder P&G en Jacobs.