Koffiereus JDE Peet’s, het bedrijf achter Douwe Egberts en Senseo, heeft opnieuw een goed jaar achter de rug. De omzet steeg met 6,1% en ondanks prijsstijgingen groeide het marktaandeel.
Leider in prijsstijgingen
CEO Fabien Simon is erg tevreden over 2021: de koffie- en theegroep heeft al zijn beloftes ingelost, ook al was het weer een jaar van onverwachte, mondiale storingen. Over het hele jaar steeg de organische omzet met 6,1%, om nog te versnellen tot 7,9% in de tweede jaarhelft. Met dat laatste hebben de coronaversoepelingen in de horeca veel te maken.
“2021 was het jaar waarin we ons opnieuw hebben geconcentreerd op onze fundamentele ondernemerswaarden. We zetten ons nieuwe strategische kader uit, herinvesteerden in onze krachtige portefeuille en versterkten onze operationele discipline”, aldus Simon.
Het moederbedrijf van Senseo en Pickwick was één van de eerste in de sector die prijsstijgingen doorvoerde, maar werd daarvoor opvallend genoeg niet afgestraft: marktaandelen bleven solide, de absolute marge per kopje steeg en de groep kreeg ook een grotere cashflow.
110 miljoen euro investeringen
Met die vrije kasstroom betaalde JDE Peet’s voor meer dan 110 miljoen euro aan investeringen, onder meer in duurzaamheidsdoelstellingen. Zo verhoogde het aandeel herbruikbare of recycleerbare tot 88% en bevatten de verpakkingen nu 40% gerecycled materiaal. Vanuit de Europese fabrieken komt inmiddels ook geen afval meer op stortplaatsen terecht. In totaal produceert de koffiegroep 15% minder afval bij de productie.
Dit jaar houdt JDE Peet’s de ogen open voor eventuele overnames of andere opportuniteiten, al blijft het bedrijf scherp letten op de andere kosten. Als de inflatie aanhoudt, zullen ook de prijzen blijven stijgen, waarschuwt de koffieproducent. Toch rekent de groep op een dubbelcijferige omzetgroei voor het hele jaar.