Omzet Emté onder druk
Dat zei Koen Slippens gisteren tijdens het Outbreak-congres van Foodpolicy in Driebergen. Verder commentaar over waar Sligro Food Group die nieuwe generatie Emté opent en wat de winkel onderscheidt, wilde Slippens echter niet geven. De circa 130 Emté-supermarkten – waarvan er ongeveer 30 door zelfstandig ondernemers worden geëxploiteerd – boekten over 2014 een omzet van 823 miljoen euro. Dat was ruim twee procent lager dan de omzet een jaar eerder. In 2014 daalde ook de identieke omzet, met zo’n 0,7 procent. Het marktaandeel van Emté ligt tussen de twee en drie procent.
Afgelopen april maakte Sligro de cijfers bekend van het eerste kwartaal van het lopend boekjaar. Daarin bleek de omzet van Emté onder druk te staan: de omzet daalde met 0,5 procent, volgens Sligro vanwege vestigingsmutaties. Maar de identieke omzet steeg, met 1 procent. “We werken eraan, want je moet een unieke marktpositie hebben tegenwoordig”, aldus Slippens. “Nu zijn we niet onderscheidend genoeg, maar dat zullen we wel zijn in september of oktober dit jaar als Emté 3.0 opent.”
De verwachtingen zijn met andere woorden hooggespannen. Of er ook in de winkel zal worden gekookt – net zoals bij Jumbo Foodmarkt en bij de nieuwe AH XL in Eindhoven het geval is – wil Slippens niet bevestigen, noch ontkennen. Het enige dat hij kwijt wil over het nieuwe Emté 3.0 is de combinatie tussen verantwoorde voeding en een acceptabel prijsniveau. “We gaan in Emté 3.0 natuurvlees verkopen. Dat is het meest duurzame rundvlees dat zo’n tien tot vijftien procent duurder is dan gangbaar rundvlees”, aldus de topman. “We blijven ook in de nieuwe formule de prijsafstand bewaken.”
Koken en eten in de winkel
De ontwikkeling van Emté 3.0 komt voort uit de ontwikkeling van de jongste generatie zelfbedieningsgroothandels voor foodservice, die Sligro Food Group aanduidt met Sligro 3.0. Daarvan ging begin maart 2014 de eerste vestiging open in Maastricht. Inmiddels zijn vier van de 47 Sligro’s een 3.0. Naast Maastricht zijn dat Gouda, Eindhoven en Enschede. “Feit is dat foodservice en foodretail in elkaar kruipen”, zegt Slippens. “Toevallig zijn we in beide markten actief.”
Sligro 3.0 is volgens de Sligrobaas ‘lekkerder, persoonlijker, inspirerender en voordeliger’ dan de eerdere generatie zelfbedieningsgroothandels. Op de winkelvloer vinden ook workshops en demonstraties plaats voor de professionele doelgroep die Sligro bedient. Dit wekt alleszins de verwachting dat Sligro Food Group ook bij Emté 3.0 veel meer werk zal maken van het inspireren van consumenten, al dan niet via kookdemonstraties. Ook het ter plaatse consumeren van maaltijden behoort tot de mogelijkheden.
Superunie biedt Emté geen onderscheid
Qua assortiment heeft Emté beperkt voordeel van het inkopen via Superunie. Dat levert weliswaar een voordeel op voor de inkoopcondities van het vergelijkbare supermarktassortiment. Maar wil Emté zich daadwerkelijk onderscheiden van andere supermarkten, dan zal Sligro Food Group de synergie met de foodservice-tak van de organisatie volledig moeten benutten.
Lidl, bijvoorbeeld, heeft volgens Slippens een ander business model dan de meeste service-supers. “In wasmiddelen bijvoorbeeld, biedt Lidl een smal assortiment aan van hoge kwaliteit dat ze tegen een relatief lage prijs verkopen”, aldus de Sligro-topman. “Wij zullen met Emté op een andere manier ervoor moeten zorgen om aantrekkelijk genoeg te zijn. Door kwaliteit te leveren zonder daarbij de prijs uit het oog te verliezen.”
20 procent CO2-reductie in 2020
Uiteraard werd Slippens op het Outbreak-congres ook aan de tand gevoeld over de ambities van Sligro Food Group als het om de verduurzaming van assortimenten en operaties gaat. “Het is onze ambitie om in 2020 de uitstoot van CO2 met twintig procent te hebben gereduceerd”, zegt Slippens.
Op de vraag of zijn bedrijf niet een wat ambitieuzer doelstelling kan nastreven stelt hij “dat twintig procent CO2-reductie voor ons al een heel behoorlijke uitdaging is. Er worden zo vaak hoge duurzaamheidsdoelen geroepen, maar ze worden niet nagekomen. Of ze worden afgekocht. Wij doen dat niet. Wij meten al onze verduurzamingsprestaties en we gaan ervan uit dat duurzaamheidsdoelen ook bedrijfseconomisch realistisch moeten zijn.”
In een multinationale leverancier als Unilever, dat bij monde van topman Paul Polman zeer ambitieus is als het om verduurzaming gaat, ziet Slippens als retailer dan ook geen voorbeeld. “Tuurlijk, Unilever is heel erg met maatschappelijk verantwoord ondernemen bezig, maar Polmans Unilever onderzoekt ook welke routes er mogelijk zijn om zo min mogelijk belasting te betalen. Dat kan ik niet met MVO rijmen. Hoewel Sligro beursgenoteerd is, zijn we een familiebedrijf en zoiets past helemaal niet bij ons. Wij zoeken geen fiscale ontsnappingsroutes, maar betalen netjes onze belasting in Nederland. Als je de mond vol hebt van MVO, dan moet je ook in alle opzichten maatschappelijk verantwoord ondernemen.”