2022 was een belangrijk jaar voor Sligro, met de overname van Metro België. Die overname had de Nederlandse groothandelaar echter niet eens nodig om zich verder te herstellen richting pre-coronaniveau.
Prijzen 10% hoger
Sligro sloot 2022 af met een omzet van bijna 2,5 miljard euro, goed voor een groei van 30,8% ten opzichte van een jaar eerder. Een derde van die groei (9,7%) kwam weliswaar van prijsstijgingen, die het groothandelsbedrijf moest doorvoeren door de hoge inflatie. Tabak zorgde voor 7,9% van de omzet, een verdere daling tegenover de 11,1% in 2021.
Uiteindelijk bereikte Sligro zo 1% meer omzet dan voor de coronapandemie, al zou het zonder de prijseffecten nog steeds minder zijn geweest. België vertegenwoordigde (zonder Metro) 168 miljoen euro, nog geen tiende van de Nederlandse thuismarkt (1,73 miljard euro). Dat zal wel veranderen nu Sligro zich sinds 3 januari officieel eigenaar mag noemen van de voormalige Belgische Metro-winkels. De groei was respectievelijk 46,3% en 29,3% op de twee markten.
In het belangrijke vierde kwartaal klom de omzet met 26,8%. Wat de gevolgen voor de winstcijfers zijn, maakt de horecaleverancier in februari bekend. Tijdens de eerste helft van het jaar verdubbelde de brutowinst en werd de 7 miljoen euro nettoverlies omgebogen tot 7 miljoen euro nettowinst, maar de kosten- en inflatiedruk nam in de tweede jaarhelft overal toe.