RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Start Sligro België “heel moeizaam”

icon
Food23 mei, 2019

De Nederlandse horecagroothandel Sligro had zich de verovering van België wel heel anders ingebeeld. Het is vechten voor elke nieuwe winkel: “De concurrentie heeft ons flink dwarsgezeten”, zegt CEO Koen Slippens.

 

“Champions League-sponsor van de advocatuur”

Oorspronkelijk wou Sligro de Belgische markt betreden via overnames, maar dat lukte niet: “De goede partijen waren niet te koop. Daarom wilden we het op eigen kracht doen”, zegt Slippens in de Nederlandse zakenkrant FD. “Maar toen kwam er toch beweging in de markt”: Sligro slaagde er in Java en later ook ISPC in te lijven en kon uiteindelijk in november 2018 ‑ weliswaar een jaar later dan gepland ‑ zijn eerste vestiging openen, in Antwerpen. Maar zelfs die opening kwam even in het gedrang, want Sligro was vlak daarvoor zijn bouwvergunning kwijtgeraakt.

 

“De concurrentie heeft ons flink dwarsgezeten“, zegt de Sligro-topman, net als de buurtbewoners van de nabijgelegen wijk Het Eilandje. “We zijn een Champions League-sponsor van de advocatuur geworden”, verwijst Slippens naar de vele bezwaarschriften en rechtszaken die hij op zijn weg tegenkwam. Uiteindelijk zijn alle zaken wel in het voordeel van Sligro beslecht, zo klinkt het.

 

Nog twee maanden geduld

Van een vliegende start is in Antwerpen echter (nog) geen sprake: vooral de zelfbedieningsklant laat het afweten. Sligro mikt op een 50/50 verdeling van bezorgklanten en cash & carry, maar die verhouding is nu nog 80/20. “We moeten harder vechten om de zelfbedieningsklant binnen te halen”, bevestigt de Belgische directeur Rudi Petit-Jean. “Daarvoor zullen we bijvoorbeeld ook kookdemonstraties moeten geven.” Om snackbarhouders naar de winkel te lokken, stuurt Sligro zijn mensen alvast op pad: “We hebben al onze medewerkers een fiets gegeven en ze met een stapel flyers langs de frituren gestuurd. Je moet klanten heel direct benaderen.”

 

Over twee maanden denkt Petit-Jean dan toch op het gewenste omzetniveau te komen. En het blijft de bedoeling even winstgevend te worden als de vestigingen in Nederland: “De kosten liggen wat hoger, maar we verwachten dat daar meer omzet tegenover staat”, aldus nog Petit-Jean.

 

Vechten voor elke nieuwe winkel

In Brugge, waar een volgende vestiging moet komen, maakt Sligro België zich op voor een nieuw juridisch gevecht: “Daar komt onze grootste opponent vandaan” (Horeca Totaal Brugge, nvdr). “Met de overheden kunnen wij hier prima zaken doen, maar binnen de Belgische wetgeving kunnen tegenstanders telkens bezwaar maken”, heeft Slippens intussen geleerd.

 

Daarom benadert de CEO het Belgische avontuur naar eigen zeggen ‘pragmatisch’: “We gaan niet keurig ons lijstje met gewenste vestigingen afwerken, maar openen gewoon de vestigingen die het eerste open kunnen. Dan gaat misschien niet als eerste de nummer één van ons wensenlijstje open, maar nummer vijf. Dat is dan maar zo. Dat is ondernemen.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food9 mei, 2025
    Auchan herstructureert in Spanje: 25 Alcampo-winkels moeten dicht

    De Franse groep Auchan zet het mes in zijn Spaanse dochterketen: 25 Alcampo-supermarkten gaan dicht en meer dan 700 banen staan op de tocht. Shoppers verkiezen kleinere gemakswinkels, zegt de retailer.

  • icon
    Food9 mei, 2025
    Lidl plant 80 nieuwe Belgische supermarkten tegen 2038

    De bouw van een nieuw distributiecentrum in Herentals ondersteunt de ambitieuze groeiplannen van Lidl in België: aan een ritme van zes winkelopeningen per jaar komen er tegen 2038 netto 80 winkels bij.

  • icon
    Food9 mei, 2025
    Akkoord over zondagsopening lijkt nog ver weg bij Carrefour

    Onderhandelingen bij Carrefour over de opening van 81 filialen op zondagochtend, verlopen stroef. De vakbonden verkiezen gelijke voorwaarden voor alle geïntegreerde supermarktketens, maar een sectorakkoord is weinig waarschijnlijk.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN