Foodgroothandel Sligro zag een krachtig herstel van de horeca in de eerste jaarhelft. Zelfs de hoge kosten en het lage consumentenvertrouwen kunnen de pret niet bederven. Voorlopig toch…
Uit de rode cijfers
Sligro haalde in de eerste helft van dit jaar een omzet van 1,13 miljard euro, een stijging van 43,3% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Ook in het tweede kwartaal ging de omzet met ruim 43% omhoog. In het halfjaar nam de brutowinst met 30 miljoen euro toe tot 65 miljoen euro, terwijl onder de streep het verlies van 7 miljoen euro werd omgezet in 7 miljoen euro nettowinst – exclusief de verkoop van ex-dochter Smeding.
In België steeg de omzet met 34 miljoen euro tot 103 miljoen euro. Sligro-ISPC tekende er een groei van 65% op ten opzichte van vorig jaar. De omzet in Nederland nam in de eerste jaarhelft met 307 miljoen euro toe tot 1,03 miljard euro. Klanten kozen er resoluut voor levering: in de zelfbedieningsgroothandels nam de omzet (exclusief rookwaren) met 10% toe, in de bezorging verdubbelde de omzet.
Enorme opschaling na corona
Natuurlijk heeft dat alles te maken met de coronapandemie, die vorig jaar nog hevig woedde. Nu haalt de Nederlandse foodserviceleverancier opgelucht adem: “Hoewel het peil van het consumentenvertrouwen in Nederland en België anders doet vermoeden, liepen de bestedingen in de horeca, pretparken en uitgaansgelegenheden maand na maand verder op. Ook de evenementenbranche draaide weer op volle toeren”, zegt CEO Koen Slippens.
Al brengt dat “enorme opschalen ook grote operationele uitdagingen met zich mee”. Met name “schaarste in de supply chain, personeelstekorten, tekorten in transport en het verwerken van de hoge inflatie op producten en diensten” zorgen ervoor dat de service soms onder het optimale niveau blijft.
Horeca gespaard van consumentencrisis
Opvallend: anders dan vroeger zorgen het lage consumentenvertrouwen en de sterke prijsstijgingen er (nog) niet voor dat mensen minder uitgeven op café of restaurant. “De lage werkeloosheid (of hoge baan- en inkomenszekerheid) van dit moment lijkt een sterke compenserende factor. Of, en zo ja wanneer, er tekenen van recessie doorklinken in onze afzetmarkten is hierdoor lastig te voorspellen”, analyseert Slippens.
Wat er ook gebeurt, Sligro is er klaar voor, want flexibel zijn heeft de sector nu wel geleerd: “We weten na twee jaar op- en afschalen door COVID maar al te goed wat we moeten doen als er afgeschaald moet worden”. “Wij gaan met een positief gevoel en veel energie de tweede jaarhelft in, want het gaat goed, maar niet vanzelf!”