Bij de presentatie van de jaarcijfers van 2017 geeft Sligro Food Group voor het eerst officieel aan dat het op zoek is naar een overnemer of een partner voor de supermarkten van Emté. Dat proces moet dit jaar al afgerond zijn.
Dalend marktaandeel
Sligro had in het tweede kwartaal van 2017 een onderzoek uitgevoerd naar de beste oplossing voor Emté, de eigen supermarktketen die het maar niet op het juiste spoor krijgt. Toen werd een verkoop nog gezien als “een van de vele mogelijkheden”, maar nu geeft Sligro aan echt op zoek te zijn naar een overnemer. “In de tweede jaarhelft hebben we breed in de markt onderzocht welke strategische alternatieven de meeste waarde creëren. Op basis van de bevindingen is besloten een formeel proces te starten gericht op het tot stand brengen van een partnership of verkoop”, staat er te lezen in het persbericht.
Dat zal waarschijnlijk als muziek in de oren klinken bij Jumbo, dat al langer heeft aangegeven om interesse te hebben in een overname van Emté. Het heeft op dat vlak zelfs al een keer een eerste bod uitgebracht. Dat Sligro besluit om Emté te verkopen, is geen verrassing: ook in 2017 was er immers weinig vooruitgang, waardoor het marktaandeel verder daalde naar 2,5%. Er was wel sprake van een kleine vergelijkbare omzetgroei van 0,2%, tegenover een daling van 1,4% een jaar geleden.
Groothandels blijven groeien
Dan doen de groothandels van Sligro het een stuk beter: hun marktaandeel in Nederland steeg naar 24,4% en in België naar 3,4%. In beide landen deed het op basis van autonome groei beter dan de markt.
De omzet van Sligro Food Group groeide in 2017 met 5,6% naar 2,97 miljard euro, waarvan 2,1% autonome omzetgroei. De EBITDA steeg daarbij met 11,3% naar 174 miljoen euro en de nettowinst met 9,9% naar 81 miljoen euro. Die sterke groei was wel te danken aan de eenmalige inkomsten van de verkoop van de bier- en cideractiviteiten aan Heineken. Zonder die verkoop steeg de nettowinst met 0,6% naar 74 miljoen euro. De totale bedrijfskosten stegen ook met 55 miljoen euro naar 617 miljoen euro, vooral vanwege hogere kosten bij de nieuwste formule van Emté.