Horecagroothandel Sligro boekte in het derde kwartaal 8,3% meer omzet. Toch is er amper meer volume, zelfs niet nu de vroegere Metro-winkels heropend zijn onder de Sligro M-vlag.
Zwakke zomer
Door de hoge inflatie stijgt de omzet nog steeds, maar was de volumegroei “bescheiden”: 8% van de kwartaalgroei was te danken aan de inflatie, slechts 0,3% aan meer verkopen. Matig (terrasjes)weer en dalende bestedingen leverden Sligro zowel in Nederland als België een zwakke zomer op. Ook zag de horecagroothandel “in de horeca een toenemend aantal faillissementen en bedrijfsstakingen”, waardoor de volumes afnamen.
In België doen de al verbouwde Metro-locaties het volgens Sligro goed: de omzetten “bewegen richting” de gestelde doelen, maar halen die dus nog niet. De locaties van Sligro-M voegden in het rustigere derde kwartaal 41 miljoen euro omzet toe. Omdat de Sligro-ISPC in Luik momenteel wordt verbouwd, zijn omzetten daar eveneens lager.
Vierde kwartaal doorbijten
Het vierde kwartaal wordt nog lastig, waarschuwt de groothandel al: door druk op de volumes, de hoge inflatie en rentes, maar ook door de investeringen die Sligro in SAP doet. Het bedrijfsresultaat (ebit) zal dit jaar beperkt zijn, maar de groep hoopt wel kosten te besparen en efficiëntie te winnen door België te ‘onthoofden’: sinds begin dit kwartaal is er een eengemaakte Belgisch-Nederlandse structuur, geleid door Dries Bögels.
Dankzij die vereenvoudigde organisatie, besparingsinitiatieven en een “verbeterde omzetmix” hoopt Sligro op termijn 7,5% Ebitda te boeken en in België duurzaam winstgevend te worden. De groothandelaar wil daarbij zijn tabaksomzet geleidelijk afbouwen, maar rekent ook op een herstel van de prijsbalans en een normalisatie van de inflatie.