De franchisering van de Delhaize-filialen hertekent het concurrentielandschap: nu steeds meer supermarkten openen op zondag, ondervinden discounters en hypermarkten een significant concurrentienadeel.
Steeds grotere aankopen op zondag
Van de intussen al honderd filialen van Delhaize die aan zelfstandige ondernemers werden overgedragen, openen er nu zeventig op zondag, en dat aantal zal nog stijgen. Het toekomstplan van de supermarktketen versterkt een trend die al langer speelt in de Belgische supermarktwereld: waar zondagsopening vroeger eerder de uitzondering was, wordt het stilaan de norm. Ook nieuwkomers Albert Heijn en Jumbo openen consequent op zondag, net als de meeste franchisewinkels van Delhaize, Carrefour, Spar, Alvo en Intermarché.
“Vroeger was het een voordeel als je op zondag opendeed en kon je daar als supermarkt het verschil maken”, zegt retailprofessor Gino Van Ossel (Vlerick Business School) aan Het Belang van Limburg. “Maar nu evolueren we naar een toestand waarbij het een nadeel wordt als je op zondag sluit.” Klanten doen op zondag bovendien steeds grotere aankopen in plaats van enkel impuls- of depannage-aankopen.
Verschil in loonkosten
Dat zet steeds meer druk op spelers die van zondagsopening geen speerpunt maken: met name Colruyt Laagste Prijzen, Aldi, Lidl en de Carrefour-hypermarkten. Omdat deze ketens niet met zelfstandige ondernemers werken, is het voor hen veel duurder om op zondag te openen.
Toch zei Stefan Goethaert, CEO van Colruyt Group, eerder deze maand in verschillende interviews dat hij niet uitsluit dat Colruyt op termijn meer winkels op zondag gaat openen, aangezien de keten wel degelijk de impact van de zondagsopeningen bij Delhaize begint te voelen. De retailer pleit ook al langer voor een gelijk speelveld in de foodretail, omdat de verschillen in loonkosten tussen gefranchiseerde winkels en geïntegreerde filialen te groot zijn. Maar voor een aanpassing van de loonvoorwaarden bestaat in de sector weinig animo.