De toekomst van food en boodschappen is er één van automatische leveringen, instantbezorging en ‘dark fridges’. Dat gelooft Zhong Xu, CEO van Deliverect, die de digitalisering van food nog veel verder ziet gaan.
De generatie van ‘instant satisfaction’
“Het bestellen van eten en FMCG wordt een commodity, waar je bestelt maakt niet meer uit”, vertelt Xu aan De Tijd. Zijn Gentse bedrijf is door de krant uitgeroepen tot scale-up van het jaar en is de koppelaar tussen eten en maag: niet alleen linkt het softwareplatform restaurants met maaltijdbezorgers, het wil ook zorgen dat de boodschappen vanzelf en direct in de koelkast komen.
Of het nu de koelkast is die zelf bestelt of de consument die een bestelknop of app gebruikt, ook food gaat omnichannel. De huidige socialemediageneratie is er een van ‘instant satisfaction’ en wil alles nu meteen, ook de boodschappen. Flitsbezorgers zijn daarvan het beste voorbeeld: nu al kan je overal binnen de tien minuten een koud pintje bestellen, je hoeft al niet meer op zoek naar een automaat. In de Verenigde Staten is levering door robots her en der een feit.
Xu geeft het voorbeeld van Ice Cream Now, het direct-to-consumerinitiatief dat Unilever ook op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress afgelopen donderdag illustreerde. In steden over de hele wereld kunnen consumenten ijs van Ben & Jerry’s laten thuisbezorgen. Dat komt dan niet per se uit een ‘dark store’, maar eventueel uit een ‘dark fridge’: een koelkast in een restaurant of nachtwinkel van waaruit de maaltijdkoerier het ijs bezorgt.
Slimme koelkasten zetten het bier klaar
Automatisatie is de volgende trend: de Gentse ondernemer verwacht dat boodschappen zoals wc-papier en waspoeder binnenkort vanzelf thuis worden geleverd, maar dat de koelkast ook zelf merkt dat het bier bijna op is en automatisch bijbestelt. Dat soort ‘automatic replenishment’ wordt mogelijk met ‘smart fridges’, waarvan al werkende voorbeelden te zien zijn in de inspiratietours van Retailhub in Antwerpen. Slimme sloten maken het ook nog eens mogelijk om de koerier vanzelf binnen te laten en de koelkast voor jou te laten vullen. Reële testen gebeurden al in Zweden en Nederland.
Voor merken wordt online identiteit zo nog belangrijker. Zoals country lead Silvia Wiesner van Unilever zegt: “Als ‘voice commerce’ verder groeit, moeten wij ervoor zorgen dat mensen ‘Ben & Jerry’ roepen en niet ‘ijs’, want dan wint Amazon.” Rentabiliteit is bovendien een zorg: vandaag worden de deliverysystemen nog sterk gesubsidieerd door de techspelers: Amazon en Deliveroo verliezen er geld aan, maar hebben dat ervoor over om de markt open te breken. Maar hoe lang blijft dat houdbaar?