Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.
Aangespoord door Ikea
De Amerikaanse fabrikant van onder meer Pepsi Cola, Lays en Quaker mag hiervoor de vlot lopende verkoop van de snacks bedanken. De verkoop van suikerhoudende frisdranken loopt de laatste tijd minder vlot, nu consumenten steeds vaker voor gezondere alternatieven kiezen. Daarom verving IKEA al de frisdranken door fruitwater in alle vestigingen. Om in te spelen op deze trend, zal Pepsico nieuwe, gezondere producten op de markt brengen.
In totaal steeg de omzet naar 16,09 miljard dollar (14 miljard euro) dankzij een sterke prestatie in Europa en Zuid-Afrika (+11%), terwijl de nettowinst daalde naar 1,82 miljard dollar (1,5 miljard euro). Volgens Indra Nooyi, CEO van de multinational sinds 2006, boekte het bedrijf voornamelijk op internationaal vlak een groei. In landen die economisch opkomen scoort het bedrijf goed met de frisdranken Pepsi en 7UP en de chips van het merk Lays. PepsiCo behoudt dan ook de verwachtingen voor het hele jaar.