Alcampo, de Spaanse dochter van Auchan, neemt 235 supermarkten en een magazijn over van sectorgenoot DIA. Omdat DIA zich omvormt tot buurtwinkelformule, stoot het heel wat vestigingen af die niet in het nieuwe plaatje passen.
180.000 vierkante winkelmeters
Auchan Retail slaat een grote slag in Spanje: de lokale dochterformule, met de pseudo-vertaalde naam Alcampo, krijgt er in een klap 235 winkels bij. Het gaat om supermarkten van gemiddeld 760 m² in de regio’s Aragon, Asturië, Baskenland, Cantabrië, Castilië en Leon, Galicië, Madrid en Navarra. Ook een magazijn in Valladolid neemt de keten erbij.
Het gaat in totaal om 180.000 vierkante meter winkeloppervlakte, allemaal afkomstig van de DIA-groep. DIA focust zich voortaan volledig op buurtwinkels en wil het geld van de verkoop herinvesteren in haar nieuwe winkelmodel. Op die manier hoopt de keten haar turnaround te kunnen versnellen. De verkochte winkels pasten niet meer in de huidige strategie, zegt DIA in een persverklaring.
Alcampo wil leidende positie
“Met deze operatie versterkt Auchan Retail aanzienlijk haar aanwezigheid in een land dat voor ons merk van strategisch belang is. Het is een aanvulling op ons multiconceptnetwerk, met de ambitie om onze groei in Spanje te versnellen om zo de leider in de ‘phygital food retailing’ en dus het merk bij uitstek voor de Spanjaarden te worden”, zegt CEO Yves Claude van Auchan Retail.
De transactie wacht wel nog op goedkeuring van de Spaanse marktautoriteit. Wellicht zullen de winkels daarna in blokken aan Alcampo worden overgeheveld, aangezien noch DIA noch Auchan lijken te verwachten dat de concurrentiewaakhond voor alle supermarken ineens zijn zegen zal geven. Ook de definitieve overnameprijs ligt daarom nog niet vast en zal afhangen van hoeveel vestigingen uiteindelijk worden overgenomen.