De Spadel-groep, bekend van merken als Spa en Bru, heeft een uitstekend jaar achter de rug. Ondanks het uitdagende klimaat stegen zowel de omzet als de winst aanzienlijk.
Innovatie als groeimotor
In 2023 wist Spadel een omzetgroei van 7,9% te realiseren, wat resulteerde in een geconsolideerde netto-omzet van 345,9 miljoen euro. Opvallend is dat de groei zich doorzette in alle markten waar de waterbottelaar actief is. In België zag het bedrijf een toename van bijna 9%, terwijl de Nederlandse markt een groei van 2% noteerde. Frankrijk en Bulgarije lieten respectievelijk een groei van 7% en 16% zien.
De markt voor flessenwater staat over het algemeen nochtans onder druk, geeft het Belgische bedrijf toe. “Dankzij onze commerciële dynamiek en ons innovatievermogen, of het nu gaat om ons productassortiment of onze verpakkingen, passen we ons voortdurend aan veranderende consumententrends aan en winnen we marktaandeel”, verklaart CEO Marc du Bois.
Herstel van marges
Ondanks de inflatiedruk op kosten voor energie, transport, lonen en grondstoffen wist Spadel ook het bedrijfsresultaat met 65,2% te verhogen tot 34,2 miljoen euro. Dit herstel van de marges is te danken aan de omzetgroei en een algemene kostenbeheersing.
Voor 2024 blijft Spadel inzetten op groei door innovatie, met de lancering van een nieuw assortiment minder gezoete energiedranken onder de merknaam Zyla op de Belgische markt. Du Bois waarschuwt niettemin voor de nieuwe zwerfvuiltaksen in België: de impact zal volgens de topman zeer groot zijn en “waarschijnlijk nog meer Belgen aanmoedigen om de grens over te steken voor goedkopere producten”.