Dripl, een startup die verpakkingsvrije frisdrankautomaten ontwikkelt, tankt vers groeikapitaal. Eén van de investeerders is The Source, het fonds van waterproducent Spadel. Die ziet groot potentieel in Europa.
Wegwerpverpakkingen uitsparen
Dripl werd in 2020 opgericht door Colin Deblonde en Lucas Moreau. De startup ontwikkelde een drankautomaat die natuurlijke frisdrank en met weinig calorieën en suiker produceert, zonder wegwerpverpakking. Gebruikers hoeven enkel hun glas of fles onder de kraan van de machine te plaatsen, een van de aangeboden smaken te selecteren, te kiezen uit drie niveaus van smaakintensiteit en desgewenst bubbels toe te voegen.
Volgens Spadel is het groeipotentieel van dit nieuwe type automaat enorm, met een marktomvang van 2,1 miljard euro alleen al in de West-Europese kantoorruimte. Intussen heeft de startup al meer dan 200 zogenaamde ‘Refill Points’ geïnstalleerd in bedrijven in België en Nederland, waaronder SAP, SD Worx, Daikin en Visma. Elk hervulpunt bespaart volgens de producent gemiddeld 7.000 flessen of blikjes per jaar. Tegen 2025 wil Dripl de kaap van 15 miljoen bespaarde wegwerpverpakkingen bereiken.
Europese expansie
Spadel kan Dripl helpen om sneller te groeien dankzij zijn kennis van de drankenmarkt, denkt Clément Yvorra van Spadel. “Anderzijds kan de expertise van Dripl van groot voordeel zijn voor Spadel, met name op de zakelijke markt en op het gebied van drankautomaten.”
In totaal heeft Dripl 2,15 miljoen euro opgehaald, ook bij investeringsfonds Faraday en bij bestaande businessangels. Met dat geld wil Dripl werk maken van verdere Europese expansie, in Frankrijk, Duitsland en Scandinavië. Tegen eind dit jaar draait de startup break-even met een omzet van twee miljard euro, zeggen de oprichters aan De Tijd.