Spadel lanceert Spa Duo, een nieuw gamma natuurlijke niet-bruisende limonades, tegelijk in België en Nederland. Bovendien krijgt het bedrijf vanaf 1 juni één directeur voor de Benelux.
Logische stap
Vanaf 1 juni wordt Dirk Van de Walle country director Benelux bij Spadel. Stefan De Clercq, die country director Nederland was, verlaat het bedrijf. Zo wordt Spadel de facto nog meer een Beneluxorganisatie: een logische stap, gezien de evoluties in de retailwereld, vernemen we. De marketingteams in België en Nederland werkten al langer nauw samen. De grote rebrandingoperatie van Spa in 2015 was ook al een Benelux-project.
Meteen pakt Spadel uit met een echte Benelux-lancering: niet-bruisende limonades met ‘verrassende smakencombinaties’ onder de naam Spa Duo. Het is de tweede innovatie in twee jaar tijd die wordt geproduceerd op de nieuwe aseptische productielijn in de bottelarij van Spa Monopole, na de lancering van de bruisende limonades Spa Fruit. Dat gamma, met zeven smaken intussen, realiseerde een volumegroei van 14% in 2016.
Zuiver en natuurlijk
Met Spa Duo wil Spadel een nieuwe mijlpaal bereiken: “We spelen in op de steeds meer uitgesproken voorkeur van de consumenten voor zuivere en natuurlijke producten, met bovendien ook een lager caloriegehalte”, zegt Van de Walle. Naast water, aroma’s en natuurlijk fruitsap bevat Spa Duo alleen natuurlijke ingrediënten zoals suiker en stevia-extract; zonder kunstmatige kleurstoffen, smaakversterkers, zoetstoffen en bewaarmiddelen.
De naam Duo verwijst naar de fruitcombinaties: watermeloen en aardbei, limoen en gember, appel en dalandan (een sinaasappelsoort met groene schil) en – exclusief voor Nederland – braambes en framboos. De Spa Duo-limonades bevatten overigens veel minder calorieën dan de gemiddelde frisdranken op de markt, vernemen we.
De beslissing van Spadel kan verrassend lijken, want de limonademarkt staat onder druk: ze daalde in België met zowat 15% in tien jaar tijd. Op wereldvlak heeft het segment flessenwater dat van softdrinks in 2014 voorbijgestoken. Maar Spa ziet mogelijkheden en wil zich positioneren als een merk van natuurlijke dranken, onder het motto ‘natuurlijke hydratatie voor een gezondere toekomst’. De markt wordt immers gedomineerd door multinationals die minder goed weten te beantwoorden aan consumentenverwachtingen als gezondheid, natuurlijkheid, sociale verantwoordelijkheid en een terugkeer naar het lokale, heet het.