Stap over op huismerken of eersteprijsproducten en koop die liefst bij Aldiof Lidl, haal geen groenten en fruit bij Delhaize, zoek een Colruyt die dicht bij een Albert Heijn ligt: zo luidt het advies van Testaankoop na een nieuwe prijsvergelijking.
Drie winkelmandjes
Shoppers kunnen tot 51% op hun budget besparen door huismerken te kopen in plaats van (inter)nationale merken. Daar komt nog eens 25,6% bij voor wie overstapt op eersteprijsproducten. Bij Aldi en Lidl gaan winkelen levert een besparing tot 62% op, concludeert Testaankoop na een nieuwe prijsvergelijking die consumenten wil helpen om betere keuzes te maken in tijden van hoge voedselinflatie.
De consumentenorganisatie vergeleek de prijzen van 5.350 referenties bij twaalf foodretailers (Jumbo werd niet meegenomen in het onderzoek). Testaankoop stelde drie winkelmandjes samen: met eersteprijsproducten of witte producten, met huismerken, en met A-merken – telkens aangevuld met 34 referenties verse voeding (vlees, vis, groenten en fruit).
Colruyt versus Albert Heijn
Enkele opmerkelijke vaststellingen? De consumentenorganisatie ziet dat Delhaize en Carrefour Hyper de prijzen verlaagd hebben en nu een gemiddeld prijsniveau vertonen. Spar en Cora zijn daarentegen bovengemiddeld duur, net als Carrefour Market. Voor merkproducten klopt Colruyt nipt Albert Heijn. Wel ziet Test-Aankoop dat Colruyt gemiddeld 5% duurder is wanneer er geen Albert Heijn in de buurt is. Ook Collect&Go en Okay zijn veel goedkoper in de buurt van een Albert Heijn.
Groenten en fruit zijn volgens Testaankoop bij Delhaize veel duurder dan gemiddeld. Daarbij moeten we wel aanstippen dat de organisatie de Superpluskaart – die trouwe klanten 10% korting geeft op verse producten – niet heeft gebruikt. Ook bij Cora, Carrefour Market, Carrefour Hyper en Spar zijn groenten en fruit iets duurder, bij Albert Heijn zijn ze goedkoper.