Spar Holding wil het aantal Spar City Store-locaties eind 2017 verdubbelen naar vijftig stadswinkels, meldde commercieel directeur Susanne Kroon tijdens het derde Nationale Private Labelcongres deze week. De organisatie gaat het profiel van de stadswinkels kopiëren naar Spar-buurtwinkels.
Stadswinkel voor gemak
De huidige 25 stadswinkels stellen gemak voorop: hun assortiment is geschikt voor directe consumptie en voor meenemen. De winkels hebben ruime openingstijden en speciale mealdeals voor elk moment van de dag. Spar wil eind volgend jaar het aantal stadswinkels verdubbelen om de buurtwinkels te versterken en te bundelen tot Spar Buurt 3.0. Spar wil de uitrol van de Spar Buurt 3.0-formule versnellen door ieder jaar vijftien tot twintig winkels te openen.
“Winkels op goede locaties zijn belangrijk. Ze kennen een stijgende omzet en een goede margemix. De consument voelt meerwaarde voor zijn geld”, weet Kroon. De stadswinkels staan centraal bij de ombouw van buurt- naar gemakswinkel: “Alle Spar buurtwinkels krijgen het profiel van de stadswinkel. Momenteel is zo’n 11% van de klanten van de buurtwinkels goed voor 74% van de omzet. Dat betekent dat ook de andere 89% van de klanten Spar als relevant moet gaan zien.”
Ongeveer 60% van de omzet van de buurtwinkels komt inmiddels uit de kleine shoppertrip voor boodschapjes, de service en de oplossing voor de maaltijd. “Deze wordt gemaakt door zowel jongere als oudere klanten en steeds vaker zijn dit een- en tweepersoons huishoudens zonder kinderen. Spar zit met de buurtlocaties van gemiddeld 350 vierkante meter vvo al midden in de trend naar vergrijzing en kleinere huishoudens”, stelt Kroon.
Spar-merk vertelt verhaal
Ook een belangrijke vaststelling op het Private label-congres: het aandeel van het Spar-huismerk neemt geleidelijk toe en was eind 2015 25%. Het eigen merk draagt ook bij om Spar anders op de kaart te zetten: “We hebben in de zomer de hoogste omzet. Daarom zijn seizoens- en lokale producten belangrijk.”
Lokale online propositie is eveneens van belang om het huismerk te versterken. Iedere Spar-ondernemer kan zelf het online assortiment bepalen, waarna de klant de bestelling kan afhalen of laten bezorgen. Deze service, die nu voor 115 Spar-winkels beschikbaar is, zal eind dit jaar landelijk zijn uitgerold.