Groeiend voorzieningenniveau
Ook Albert Heijn probeert met AH to go in te spelen op de behoeftes van studenten, maar heeft al enkele malen de duimen moeten leggen voor Spar University van ondernemer Erwin Binneveld. Tot drie maal toe ging een aanbesteding van een universiteit naar Spar en niet naar Albert Heijn.
Volgens Binnenveld is het logisch dat er een steeds grotere behoefte komt aan supermarkten op campussen: “Universiteiten die van oudsher een campus hadden, zoals Rotterdam, hebben die steeds verder ontwikkeld”, zegt de ondernemer aan het FD. “Het voorzieningenniveau is daarbij enorm omhoog gegaan. In steden die traditioneel geen campus hadden, zoals Leiden en Maastricht, zie je de laatste jaren clustervorming en campusontwikkeling ontstaan.”
Focus op studenten
Binneveld zegt dat het grote voordeel van zijn concept is dat er wordt gekozen om specifiek te focussen op studenten, daar waar Albert Heijn met AH to go een algemene formule heeft die het ook gebruikt op bijvoorbeeld stations.
“Sinds mijn vrouw en ik in 2000 begonnen met een reguliere Spar op de Uithof in Utrecht, weten we dat het runnen van een campussupermarkt een heel ander spel is dan het runnen van een supermarkt elders”, aldus Binneveld. “Dat gaat van de muziek die je in de winkel draait en de teksten die je gebruikt in communicatie, tot de interactie met je klanten.”
Binneveld wil de komende jaren nog vier studentenwinkels openen in Nederland en richt daarna zijn blik op België. Ook in andere landen ziet hij nog potentieel.