Omzet stijgt fors
De franchiseformule investeerde naar eigen zeggen veel tijd om de formule zo effectief mogelijk in Duitsland te kunnen lanceren. “Hierbij proberen wij het principe ‘think global and act local’ toe te passen, door ook onze marketinginstrumenten af te stemmen op de Duitse lokale markt”, aldus David Pinedo, commercial manager bij de spareribsformule. “Dit betekent niet alleen dat we het prijsniveau aanpassen, maar ook assortimentswijzigingen doorvoeren.”
De omzet van de Spare Rib Express-vestigingen steeg dit eerste half jaar met 19% fors ten opzichte van 2014. De formule profiteert volgens Pinedo van een groeiende markt en een verbeterd economisch klimaat. In 2014 groeiden de bestaande filialen met 12,4% in omzet.
Nieuwe winkelformule en marketing
Bovendien zijn vanaf 2013 een aantal innovaties doorgevoerd die de omzetontwikkeling positief beïnvloeden. Zo werd een nieuwe marketingstrategie ontwikkeld en zijn er twee nieuwe mobiele verkoopkanalen toegevoegd. Spare Rib Express lanceerde tevens de productcategorie Angus Beef Burgers XL.
Vorig jaar introduceerde de franchiseformule een nieuwe winkelformule en werd de formule-exploitatie geoptimaliseerd. Hierdoor konden nieuwe vestigingen met een hogere omzet starten dan voorheen, aldus Pinedo. De nieuwe winkelformule is in 2014 ingevoerd bij de nieuwe locaties in Zwolle, Den Bosch en Arnhem.
Opening nieuwe vestigingen
Op 2 juli opende in Ede de 34ste vestiging van Spare Rib Express. De formule wil dit jaar doorgroeien naar 38 zelfstandige vestigingen. Er zijn plannen voor nieuwe locaties in Deventer, Rotterdam, Bergen op Zoom en Harderwijk.
Spare Rib Express begon in 1992 in Amsterdam met een maaltijdbezorgformule die moest uitblinken in kwaliteit, professionaliteit, uitstraling en snelheid. Door de visie op marketing, logistiek, productontwikkeling en assortiment bleek dat het concept geschikt was voor een franchiseformule.