Maak de smaak alweer groot succes
Chipsfabrikant Lay’s laat de consument elk jaar uit drie verschillende smaken, aangeleverd door de consument zelf, een winnaar kiezen en brengt die smaak op de markt. Na het enorme succes van Patatje Joppie vorig jaar werd Nederland begin dit jaar opnieuw verzocht een nieuwe chipsmaak voor Lay’s te bedenken.
Daar werd massaal gehoor aan gegeven, met ruim 400.000 smaakinzendingen. De chipzakken van de drie finalisten in Maak de Smaak 2012 gingen de afgelopen maanden miljoenen keren over de toonbank, volgens Lay’s.
Nieuw was dat de consument dit keer vanaf het begin via online ‘battles’ de beste smaken kon helpen bepalen: in een paar weken tijd werden ruim 5,8 miljoen online battles gestreden. Uit de inzendingen die het beste uit deze battles kwamen, koos een jury onder leiding van topkok Joop Braakhekke acht smaken. Vervolgens bepaalde Nederland welke drie er vanaf augustus als Limited Edition finalesmaken in de winkels verkrijgbaar waren.
Winnares
“Het is alle inspanningen waard geweest”, was de eerste reactie van prijswinnares Spelbrink. Ze nam de kruidenmix voor haar winnende smaak mee van een van haar reizen: “Ik verwachtte er echt niets van, maar dat ik in de finale ben gekomen en nu zelfs heb gewonnen: het is echt ongelooflijk! Ik wist dat het een enorm spannende strijd zou worden omdat de andere smaken ook erg lekker zijn”
Wat ze met het geld gaat doen, weet ze al: “Ik ben eerder dit jaar als hobby een bedrijfje in taarten begonnen, dat wil ik verder gaan uitbouwen. En beloofd is beloofd, ik wil ook iets doen voor een schooltje dat ik bezocht heb in Jamaica.’