Jumbo-leveranciers werden verwacht de raceteams van Frits van Eerd te sponsoren, beweren sommigen onder hen nu. Dat is op zich niet illegaal, maar wel (minstens) een schemerzone.
“Voor wat hoort wat”
Als topman van Jumbo gebruikte Van Eerd zijn netwerk om zijn auto- en motorracehobby te financieren. Leveranciers die met de supermarktketen in zee wilden gaan, werden gevraagd om mee te sponsoren. Wie dat deed, had een streepje voor. Dat beweren anonieme bronnen tegenover het Financieele Dagblad.
Het lijkt inderdaad geen toeval dat veertien van de zeventien gekende sponsors van Van Eerds eigen raceteam leveranciers zijn van Jumbo. Ook het familiebedrijf zelf sponsort de racehobby van de ex-topman. “Je hebt te maken met de directeur-grootaandeelhouder van een familiebedrijf. Dan is het vaak: voor wat hoort wat”, aldus een anonieme getuige.
Grijs gebied
In ruil kregen de leveranciers naast publiciteit ook de kans om informeel te netwerken met de CEO van Nederlands tweede grootste supermarktgroep. Het is niet illegaal om de privé-activiteiten van een klant te sponsoren, maar het is wel grijs gebied en deontologisch dubieus, stellen juristen tegenover het FD.
Jumbo zegt de kwestie mee te hebben onderzocht in het recente KPMG-onderzoek naar de racesponsoring in het bedrijf en geen onregelmatigheden te hebben gevonden. Dat onderzoek kwam er naar aanleiding van de arrestatie van Frits Van Eerd in een witwasdossier. Het gaat in dat dossier om geld dat via de motorracewereld zou zijn doorgesluisd. De sponsoring door leveranciers staat evenwel los van die strafzaak.
De supermarktketen geeft wel toe dat de sponsoring een privé-raceteam door Jumbo-leveranciers “met de wetenschap van vandaag” vraagtekens kan oproepen. Het familiebedrijf heeft sinds de aantijgingen tegen de topman dan ook schoon schip gemaakt: Jumbo knipt (bijna) alle banden met de auto- en motorsport door. Alleen goudhaantje en Formule 1-wereldkampioen Max Verstappen blijft Jumbo wel sponsoren.