Ahold Delhaize bleef prima groeien vorig kwartaal, al wogen de stakingen bij Delhaize wel op de Europese omzet en inkomsten. De Belgen veroorzaakten zo (mede) een kleinere winstmarge.
Staking kost Europese winst
Inflatie bleef een uitdaging, steekt CEO Frans Muller de aankondiging van de kwartaalresultaten van wal. Toch blijkt Ahold Delhaize nog wel andere kopzorgen te hebben, zoals de franchisering van de 128 Delhaize-winkels in eigen beheer. De onderliggende operationele marge klokte af op 4%, wat 20 basispunten (0,02%) lager was dan een jaar geleden.
In de belangrijke VS was er nochtans sterke winstgroei. Het schoentje knelde in Europa, waar de operationele winst met 21,2% daalde tot 202 miljoen euro. Afscheidnemend CFO Natalie Knight heeft het over kostenstijgingen in Europa, vooral de energieprijzen, maar ook de staking bij Delhaize. Zonder de impact van de gestegen energiekosten en de stakingen lagen de onderliggende operationele marges er iets hoger dan vorig jaar.
1,6 procentpunt omzet gemist
Ook de omzet was nog hoger geweest zonder de stakingen. De groepsomzet in het kwartaal steeg met 6,3% naar 21,6 miljard euro, een groei die zowel netjes gedragen wordt door de VS (6,2%) als Europa (6,1%). Zonder de stakingen in België was de Europese vergelijkbare omzet echter met 7,7% gestegen, geeft Frans Muller toe. Petercam schatte de gemiste omzet op 100 miljoen euro, Ahold Delhaize geeft zelf geen exacte cijfers.
De netto onlineverkoop steeg in het afgelopen kwartaal met 5,9%, ook weer vooral met dank aan de VS (11,9%) waar consumenten hun boodschappen steeds meer online bestellen. In Europa verkocht Ahold Delhaize voor 1,8 miljard euro via e-commerce, een bescheiden groei van 2,5%. Toch is e-commerce hier al groter dan in de ‘States’ en daar is één verklaring voor: Bol.com.
Bol.com vindt groei terug
Sinds de coronahausse zit Bol.com wat in het slop, al knoopt het onlinewarenhuis nu weer aan met enige groei. Het platform verkocht vorig kwartaal voor 1,3 miljard euro aan producten, een stijging van 1,2% ten opzichte van vorig jaar en een verbetering van het groeipercentage ten opzichte van het vierde kwartaal van 2022.
“Nu we de moeilijke COVID-vergelijkingen achter de rug hebben, verwachten we dat de groeipercentages in de toekomst aanzienlijk zullen verbeteren”, klinkt het. Het platform zet onder andere sterk in op reclame (+13%) en logistieke diensten om meer inkomsten te werven.
Voor de rest van het jaar houdt Ahold Delhaize vast aan zijn eerdere prognose van een stabiele winst. Ook aan de plannen om alle Delhaize-winkels zelfstandig te maken, houdt het bedrijf stellig vast. Muller herhaalt de plannen nogmaals en noemt ze “moedig”. Hoewel het “veel moed vergt en op korte termijn ontwrichtend is, ben ik ervan overtuigd dat deze maatregelen ook het succes van onze merken op lange termijn zullen verzekeren, ten voordele van al onze stakeholders.”