RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags staking
  • Bedrijven Ahold Delhaizebol.comDelhaize
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Personen Frans Muller
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Stakingen Delhaize geven marge Ahold Delhaize (kleine) knauw

icon
Food10 mei, 2023

Ahold Delhaize bleef prima groeien vorig kwartaal, al wogen de stakingen bij Delhaize wel op de Europese omzet en inkomsten. De Belgen veroorzaakten zo (mede) een kleinere winstmarge.

Staking kost Europese winst

Inflatie bleef een uitdaging, steekt CEO Frans Muller de aankondiging van de kwartaalresultaten van wal. Toch blijkt Ahold Delhaize nog wel andere kopzorgen te hebben, zoals de franchisering van de 128 Delhaize-winkels in eigen beheer. De onderliggende operationele marge klokte af op 4%, wat 20 basispunten (0,02%) lager was dan een jaar geleden.

In de belangrijke VS was er nochtans sterke winstgroei. Het schoentje knelde in Europa, waar de operationele winst met 21,2% daalde tot 202 miljoen euro. Afscheidnemend CFO Natalie Knight heeft het over kostenstijgingen in Europa, vooral de energieprijzen, maar ook de staking bij Delhaize. Zonder de impact van de gestegen energiekosten en de stakingen lagen de onderliggende operationele marges er iets hoger dan vorig jaar.

1,6 procentpunt omzet gemist

Ook de omzet was nog hoger geweest zonder de stakingen. De groepsomzet in het kwartaal steeg met 6,3% naar 21,6 miljard euro, een groei die zowel netjes gedragen wordt door de VS (6,2%) als Europa (6,1%). Zonder de stakingen in België was de Europese vergelijkbare omzet echter met 7,7% gestegen, geeft Frans Muller toe. Petercam schatte de gemiste omzet op 100 miljoen euro, Ahold Delhaize geeft zelf geen exacte cijfers.

De netto onlineverkoop steeg in het afgelopen kwartaal met 5,9%, ook weer vooral met dank aan de VS (11,9%) waar consumenten hun boodschappen steeds meer online bestellen. In Europa verkocht Ahold Delhaize voor 1,8 miljard euro via e-commerce, een bescheiden groei van 2,5%. Toch is e-commerce hier al groter dan in de ‘States’ en daar is één verklaring voor: Bol.com.

Bol.com vindt groei terug

Sinds de coronahausse zit Bol.com wat in het slop, al knoopt het onlinewarenhuis nu weer aan met enige groei. Het platform verkocht vorig kwartaal voor 1,3 miljard euro aan producten, een stijging van 1,2% ten opzichte van vorig jaar en een verbetering van het groeipercentage ten opzichte van het vierde kwartaal van 2022.

“Nu we de moeilijke COVID-vergelijkingen achter de rug hebben, verwachten we dat de groeipercentages in de toekomst aanzienlijk zullen verbeteren”, klinkt het. Het platform zet onder andere sterk in op reclame (+13%) en logistieke diensten om meer inkomsten te werven.

Voor de rest van het jaar houdt Ahold Delhaize vast aan zijn eerdere prognose van een stabiele winst. Ook aan de plannen om alle Delhaize-winkels zelfstandig te maken, houdt het bedrijf stellig vast. Muller herhaalt de plannen nogmaals en noemt ze “moedig”. Hoewel het “veel moed vergt en op korte termijn ontwrichtend is, ben ik ervan overtuigd dat deze maatregelen ook het succes van onze merken op lange termijn zullen verzekeren, ten voordele van al onze stakeholders.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food9 mei, 2025
    Auchan herstructureert in Spanje: 25 Alcampo-winkels moeten dicht

    De Franse groep Auchan zet het mes in zijn Spaanse dochterketen: 25 Alcampo-supermarkten gaan dicht en meer dan 700 banen staan op de tocht. Shoppers verkiezen kleinere gemakswinkels, zegt de retailer.

  • icon
    Food9 mei, 2025
    Lidl plant 80 nieuwe Belgische supermarkten tegen 2038

    De bouw van een nieuw distributiecentrum in Herentals ondersteunt de ambitieuze groeiplannen van Lidl in België: aan een ritme van zes winkelopeningen per jaar komen er tegen 2038 netto 80 winkels bij.

  • icon
    Food9 mei, 2025
    Akkoord over zondagsopening lijkt nog ver weg bij Carrefour

    Onderhandelingen bij Carrefour over de opening van 81 filialen op zondagochtend, verlopen stroef. De vakbonden verkiezen gelijke voorwaarden voor alle geïntegreerde supermarktketens, maar een sectorakkoord is weinig waarschijnlijk.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN