In de nieuwe vestiging, bovenop de kluis van de Amsterdamsche Bank, zullen niet alleen barista’s actief zijn: daarnaast wordt er met food gewerkt. “Het aanbod van voeding wijzigt per moment van de dag. Met de nadruk op croissants bij het ontbijt en vers a fgebakken american cookies rond lunchtijd”, zegt Ernest van der Voort van Starbucks. De nieuwste aanwinst geldt ook als een ‘concept store’, volgens welke in heel Europa Starbucks-vestigingen zullen worden geopend.
Trage lancering in Europa
“We zijn in Europa minder ver dan we hadden kunnen zijn”, zegt senior vice-president van Starbucks Rich Nelsen in Het Financieele Dagblad. Zo opende Starbucks al ruim tien jaar geleden een koffiebranderij en een hoofdkantoor in Nederland, maar volgde pas negen jaar later de eerste vestiging.
De teller van het aantal vestigingen staat op dit moment op twintig, vooral door franchisers HMS Host (Schiphol) en Servex (NS Stations). Het aantal eigen vestigingen is vooralsnog beperkt tot drie in Amsterdam, waarvan de jongste afgelopen vrijdag opende. Nieuwe vestigingen in Europa worden voortaan vanuit Amsterdam ontworpen, niet meer vanuit de VS. Daarbij zal ook de inkoop vaker lokaal gebeuren.