Starbucks durft niks meer te verwachten van 2022: na de oorlog in Oekraïne spelen nu ook de forse coronaverstrengingen in China de koffieketen parten. Het enseigne met de zeemeermin trekt daarom zijn omzet- en winstprognoses voor de rest van het jaar in.
Chinese droom aan diggelen
De cijfers vallen tegen bij Starbucks, ondanks een sterke heropleving op de Amerikaanse thuismarkt. De omzet steeg er met 12% in het voorbije kwartaal, maar omdat de koffieketen de laatste jaren volop inzet op Chinese consumenten, is die groei overschaduwd door de verstrengde coronamaatregelen in China. Als gevolg van die lockdowns daalde de verkoop er met 23%.
In totaal steeg de omzet wereldwijd met 7%. De netto-omzet klokte af op 7,64 miljard dollar (7,2 miljard euro). En het volgende kwartaal wordt nog erger, weet Starbucks-CEO Howard Schultz al, aangezien nu ook de megasteden Peking en Shanghai het leven buitenshuis sterk beperken. Ook andere grote retailers en merken lijden onder de maatregelen. Toch maakt de koffieformule zich sterk dat de Chinese omzet op termijn groter wordt dan de Noord-Amerikaanse.
Investeringen in personeel na vakbondsdruk
In het afgelopen kwartaal kreeg het bedrijf er 313 nieuwe koffiebars bij. Ondertussen hebben zich in de Verenigde Staten ook vijftig vestigingen aangesloten bij een vakbond. Het is de eerste keer dat het personeel zich syndikeert, nu medewerkers zich in steeds meer Amerikaanse bedrijven organiseren. Sinds augustus 2021 hebben al 240 Amerikaanse Starbucks-cafés vakbondsverkiezingen gehouden.
Schultz claimt dat het vakbondscontract nochtans niet eens in de buurt zal komen van wat Starbucks aanbiedt, aldus Reuters. De topman, die al een hele loopbaan achter de rug heeft aan het hoofd van het bedrijf en bekendstaat als tegenstander van vakbonden, investeert dit jaar niettemin 200 miljoen dollar om de lonen van winkelmanagers te verhogen, de opleidingen te verbeteren en een interne communicatie-app voor de Amerikaanse werknemers te lanceren. Vanaf eind dit jaar is het ook mogelijk om fooien toe te voegen aan kaartbetalingen, zoals de vakbond heeft gevraagd.
Die kost, samen met de aankoop van nieuw materiaal, snellere reparaties en een update van de consumentenapp zodat klanten nauwkeuriger kunnen volgen wanneer hun bestelling klaar zal zijn, zorgt voor een totale investering van een miljard dollar in 2022. Tegelijk krimpen de marges door hogere kosten voor arbeid, transport en grondstoffen.
Kersverse topman vertrekt alweer
Door de samenloop van al die factoren en de onzekerheid die nog in het verschiet ligt, durft Starbucks geen uitspraken meer te doen over dit jaar. Het koffiebedrijf slikt al zijn prognoses en verwachtingen voor het boekjaar 2022 in.
Howard Schultz, die in maart weer opdook aan het roer van de keten na vijf jaar pensioen, geeft wel meer duidelijkheid over zijn plotse aantreden. Hij neemt voorlopig de fakkel over van Kevin Johnson, die vervroegd met pensioen gaat na de vakbondsstrubbelingen, maar dat zal slechts van korte duur zijn. Starbucks hoopt tegen de herfst al een opvolger te vinden, waarna Schultz zich weer terugtrekt tot de raad van bestuur.