De Nederlandse horecaleverancier Sligro kende ook in het tweede coronajaar een omzetdaling: bovenop de -19% van vorig jaar komt een daling met 2,5%, al is daar een goede reden voor.
Tabak krijgt dreun
In Nederland, waar Sligro het leeuwendeel van zijn omzet haalt, was de horeca immers liefst 32 weken al dan niet gedeeltelijk gesloten. Dat was nog meer dan de 24 weken van in 2020. De omzet in België bleef overigens nagenoeg stabiel op 168 miljoen euro, een fractie van de totaalomzet van 1,898 miljard.
Opvallend aan de uitgesplitste cijfers is vooral dat de eigenlijke omzet op vergelijkbare basis (exclusief tabak) licht toenam, maar dat de tabaksverkoop een dreun kreeg. Ook de omzet aan niet-pashouders, die tijdens coronapieken uitzonderlijk wel was toegelaten, kwam omzeggens helemaal tot stilstand.
Sterk vierde kwartaal
In het vierde kwartaal was er wel een forse toename van de omzet (+21,5%), maar die slaagt er niet in om de klap van vorig jaar (-30%) weg te vegen. Toch is er enige reden tot positivisme, want na een desastreus eerste kwartaal (-38,4%) werd telkens een positieve evolutie opgetekend.
Traditiegetrouw publiceert Sligro meteen na Nieuwjaar enkel een omzetevolutie, voor volledige resultaten is het nog een maandje wachten. Vorig jaar postte het bedrijf toen een nettoverlies van 70 miljoen euro, naar eigen zeggen vooral door eenmalige kosten.